Zarejestruj

Projekty »

Co się kryje w wodach - technika chromatograficzna

:: Projekt K (Szczegóły)
Adresaci
szkoła podstawowa - klasy VII-VIII (P7-8)
Forma prezentacji
doświadczenie, laboratorium, pokaz
Nauki i sztuki
nauki chemiczne
Przedmioty
chemia
Organizator
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wydział Nauk Ścisłych i Nauk o Zdrowiu
Autorzy
mgr Agnieszka Krzyszczak (kierownik),
mgr Agnieszka Krzyszczak, dr Agnieszka Szmagara
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Wtorek 2021-09-21 12:00 - 13:00
Wolne miejsca: 10
Edycja zakończona
Wtorek 2021-09-21 13:00 - 14:00
Wolne miejsca: 10

Miejsce realizacji: Interdyscyplinarne Centrum Badań Naukowych (1.09)
Adres: Lublin, ul. Konstantynów 1J

Inne projekty w tym miejscu

Woda jest najbardziej rozpowszechnionych i najważniejszym związkiem chemicznym, jak również jest nieodzowna do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu oraz innych organizmów żywych i roślin. Ludzkie ciało zawiera ok. 60%-70% wody. Jej skład (tj. aniony, kationy, związki mineralne, metale ciężkie itd.) musi być stale monitorowany, gdyż dostarczając ją w odpowiednich ilościach dla danego organizmu (co jest szczególnie ważne w upalne dni), poziom zawartości poszczególnych składników musi być bezpieczny, zarówno dla ludzi dorosłych, jak również (a raczej przede wszystkim) ludzi starszych i dzieci, gdyż są oni bardziej narażeni na niekorzystne skutki związane z niedoborem lub nadmiarem substancji obecnych w wodach. Jedną z technik umożliwiających oznaczanie wybranych składników w roztworach wodnych jest chromatografia jonowa (z ang. ion chromatography IC). Chromatografia jako technika rozdziału substancji oraz ich ilościowej i jakościowej identyfikacji, jest bardzo popularna i często stosowana, zarówno jako technika docelowa, jak również porównawcza. Chromatografia jonowa polega na rozdziale i oznaczaniu jonów (anionów bądź kationów) w roztworach wodnych z wykorzystaniem detektora konduktometrycznego. Wiedza o zawartości jonów w próbkach wód (butelkowanych, wodociągowych, filtrowanych) jest niezwykle istotna, gdyż obecność niektórych z nich jest niebezpieczna dla organizmów żywych, inne mają wąski zakres tolerancji (np. azotany(V), fluorki - w niewielkich stężeniach są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka (zapobiegają tworzeniu się próchnicy nazębnej, są skuteczne w leczeniu i prewencji osteoporozy), natomiast przekroczenie dozwolonej dawki skutkuje wywołaniem niebezpiecznych zmian w ludzkim ciele (zmiękczanie kości, demineralizacja szkliwa zębów, fluoroza).

Celem doświadczenia jest zapoznanie uczniów z podstawami techniki rozdziału substancji, jaką jest chromatografia. Jest ona bardzo popularna i szeroko stosowana, stąd ogólna wiedza o niej jest przydatna, szczególnie dla uczniów, którzy planują wybór kierunku studiów z zakresu nauk chemicznych, biologicznych, czy medycznych. Istotne jest również uświadomienie uczniów, jak ważna jest ich własna analiza składu produktów żywności podczas zakupów, oraz jak wzrost stężenia jednego składnika danego produktu może być niebezpieczny i mieć przykre konsekwencje. 

  • Foto