Zarejestruj

Projekty »

Jak porozumieć się z szympansem? Rozumienie i komunikacja u małp i u dzieci

:: Projekt U106 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła podstawowa - klasy V-VIII, szkoła ponadgimnazjalna
Forma prezentacji
dyskusja, prezentacja multimedialna
Nauki i sztuki
n. biologiczne, n. humanistyczne
Przedmioty
biologia, filozofia, język polski, przyroda
Organizator
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Wydział Filozofii i Socjologii
Autor
dr hab. Piotr Konderak
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Wtorek 2019-09-17 10:00 - 11:00
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Wtorek 2019-09-17 11:00 - 12:00
Wolne miejsca: 2

Miejsce realizacji: Wydział Filozofii i Socjologii (101)
Adres: Lublin, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4

Inne projekty w tym miejscu

Wyjątkowość człowieka – według niektórych badaczy – polega na niemal nieograniczonej zdolności do komunikowania. Człowiek jest w stanie przekazać dowolną informację za pomocą rozmaitych środków: od wskazywania, poprzez mimikę, ruchy ciała (gesty, pantomimę), rozmowę, po wpisy na Facebooku czy Twitterze. Jak inne zdolności, tak i zdolności do rozumienia i komunikowania rozwijają się w ciągu życia. Rozumienie tego, że gdy ktoś wskazuje jakiś przedmiot, należy patrzeć na przedmiot nie na wskazujący palec, rozpoznawanie przedmiotów na zdjęciach i na rysunkach, rozumienie symboli graficznych i językowych – wszystkie te umiejętności wyłaniają się w procesie rozwoju dziecka. A jak wygląda rozwój rozumienia i komunikacji u małp człekokształtnych? Jakiego typu komunikaty są w stanie zrozumieć a jakie są w stanie wytworzyć? Czy dostrzegają podobieństwo między zdjęciem a tym co przedstawione na zdjęciu? Jak w tym kontekście wyglądają wyniki szympansów czy goryli w porównaniu z wynikami dzieci? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania przyjrzymy się wynikom eksperymentów przeprowadzanych w ośrodkach badawczych na szympansach bądź szympansach karłowatych (bonobo) z jednej strony oraz na dzieciach z drugiej.

  • Foto