Zarejestruj

Projekty »

Jak widzi, słyszy i … czuje robot? Zobacz świat jego „zmysłami”. Edycja 2021

Projekt realizowany w trybie zdalnym (ONLINE)
:: Projekt U (Szczegóły)
Adresaci
przedszkole, szkoła podstawowa - klasy I-IV, szkoła podstawowa - klasy V-VIII, szkoła ponadpodstawowa, studenci, rodzice, dziadek i babcia
Forma prezentacji
pokaz, prezentacja multimedialna, wykład
Nauki i sztuki
ekonomia i finanse
Przedmioty
ekonomia w praktyce, informatyka, technika, technologia informacyjna
Organizator
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Wydział Ekonomiczny
Autor
dr Jarosław Banaś
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Poniedziałek 2021-09-20 10:00 - 11:00
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Poniedziałek 2021-09-20 12:00 - 13:00
Termin dodatkowy
Wolne miejsca: 25
Edycja zakończona
Czwartek 2021-09-23 10:00 - 11:00
Termin dodatkowy
Brak wolnych miejsc
Idź do prezentacji on-line
  • Rozwój techniki i informatyki wpływa na przeobrażenia w życiu każdego człowieka. Coraz więcej (najczęściej powtarzalnych) prac wykonują za nas maszyny. Istnieje wiele obszarów ich wykorzystania, m.in. tam, gdzie prace wymagają bardzo dużej siły, tam gdzie są niebezpieczne, gdzie wymagana jest bardzo duża precyzja wykonania itp. Roboty coraz częściej zastępują człowieka w wykonywaniu różnych prac, przy czym wiele z nich posiada możliwość poruszania się, rozpoznawania obrazów i podejmowania decyzji (często w bardzo szerokim zakresie). Między innymi i ta tematyka jest poruszana na zajęciach na kierunku Logistyka, na Wydziale Ekonomicznym UMCS.

Dzięki konstruowaniu małych robotów edukacyjnych, wszyscy możemy rozwijać swoją wiedzę z logistyki, informatyki i techniki, testując różne rozwiązania sprzętowe i programistyczne. Dzięki elastycznym i rozwojowym konstrukcjom relatywnie łatwo jest dodawać nowe czujniki, implementować i testować nowe algorytmy. Takie roboty coraz lepiej analizują otaczające je środowisko, a przez to stają się „bardziej inteligentne”. Takie konstrukcje mogą być później wdrażane w przedsiębiorstwach, a ich implementacja przyczynić się może do osiągania większych zysków. Istotnym elementem właściwego działania robotów są właśnie różnego rodzaju czujniki dające informacje o otaczającym świecie. Są odpowiednikiem zmysłów m.in. wzroku, słuchu, dotyku itp. W prezentacji wykorzystane zostaną m.in.:

  • czujniki dotykowe,
  • działające w oparciu o światło (podczerwień, kamery, kolor, laserowe),
  • dźwiękowe (ultradźwiękowe),
  • magnetyczne,
  • temperatury.

Spotkanie składać się będzie z dwóch części:

  1. Wykładu wprowadzającego dotyczącego różnego rodzaju czujników mających zastosowanie w budowie robotów edukacyjnych z ogólnodostępnych na rynku komponentów przez amatorów i profesjonalistów (czyli bardziej zaawansowanych amatorów :-).
  2. Pokazu interesujących możliwości takich czujników – wykonamy kilka ciekawych eksperymentów z ich udziałem. Spróbujemy „ożywić elektronikę”. Zobaczymy, jak roboty „widzą, słyszą i czują”:-).
  • Foto