Zarejestruj

Projekty »

Lęk przed przyszłością i prywatność a media społecznościowe

Projekt odwołany!
:: Projekt K (Szczegóły)
Adresaci
szkoła ponadpodstawowa, studenci, rodzice
Dla niepełnosprawnych
niepełnosprawnych ruchowo
Forma prezentacji
dyskusja, warsztat, wykład
Nauki i sztuki
nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki o kulturze i religii
Przedmioty
edukacja dla bezpieczeństwa, edukacja medialna, etyka, historia i społeczeństwo
Organizator
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wydział Nauk Społecznych
Autor
dr Rafał Jakub Pastwa
Terminy
Czas trwania projektu: 3 godz. (135 min.)

Miejsce realizacji: Gmach Główny KUL (GG 110B)
Adres: Lublin, Aleje Racławickie 14

Inne projekty w tym miejscu

Poczucie bezpieczeństwa, przynależności, uznania i samorealizacji stanowią obok potrzeb fizjologicznych rdzeń w piramidzie potrzeb człowieka. Media społecznościowe, od Facebooka, przez Instagram po TikTok stanowią przestrzeń, w której współczesny człowiek spotyka się z idealnym światem idealnych ludzi, celebrytów, gwiazd i osób rozpoznawalnych i popularnych znajomych. Świat ten jest często światem nieustannego sukcesu, zwycięstw, sławy i bogactwa. W zetknięciu z idealnością tych podmiotów trudno o zachowanie własnej pewności siebie i właściwej samooceny. Otaczający nas, nieprzewidywalny świat powoduje, że poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie ustępują miejsca lękowi o przyszłość i wpływają na niskie poczucie wartości wielu użytkowników mediów. Presja szkoły, studiów, pracy, rodziny – powoduje, że coraz więcej godzin poświęcamy na realizację wymagań oraz spełnianie ambicji nas samych oraz najbliższego otoczenia. Powoduje to, że jeszcze bardziej zanurzamy się w świat mediów społecznościowych, które nie zastępują prawdziwych relacji. Chcąc jednak dorównać trendom – obserwujemy wybrane osoby, często bez refleksji, karmiąc się kolejnymi relacjami i rolkami, rezygnujemy wreszcie z prywatności – pokazując „kreując” samych siebie przed światem i oczami użytkowników mediów społecznościowych. Często spacer, spotkanie z przyjaciółmi, kawa na mieście, wizyta w restauracji czy teatrze albo udział w wydarzeniu sportowym stają się treścią natychmiast udostępnianą w naszych mediach. Nie brakuje ludzi, którzy pokazują wszystko, łącznie z tym, co jedzą lub w co zamierzają się ubrać, a nawet informują ze szczegółami o planach na przyszłość. Oddajemy zatem mediom nie tylko wiedzę o naszych przyszłych zachowaniach konsumenckich, ale rezygnujemy też z naszej prywatności. Nie sprzyja to poczuciu bezpieczeństwa i niestety – nie pozbawia nas poczucia lęku o przyszłość. Istnieją jednak narzędzia, które pozwalają zachować dobrą jakość życia – bez konieczności rezygnacji z użytkowania mediów społecznościowych.

  • Foto