Zarejestruj

Projekty »

Matematyczny ogrodnik

:: Projekt U (Szczegóły)
Adresaci
przedszkole, szkoła podstawowa - klasy I-IV, szkoła podstawowa - klasy V-VI (P5-6)
Dla niepełnosprawnych
niedowidzących, niedosłyszących, niepełnosprawnych ruchowo, z innymi niepełnosprawnościami
Forma prezentacji
dyskusja, konkurs, prezentacja multimedialna
Nauki i sztuki
matematyka, nauki o Ziemi i środowisku, rolnictwo i ogrodnictwo
Przedmioty
biologia, matematyka, przyroda, rolnictwo
Organizator
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Wydział Ekonomiczny
Autor
dr Dominika Klimek-Smęt
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Wtorek 2022-09-13 10:00 - 11:00
Wolne miejsca: 25

Miejsce realizacji: Wydział Ekonomiczny (104)
Adres: Lublin, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 5

Inne projekty w tym miejscu

Ogród to przestrzeń uporządkowana, w której odkrywamy mnogość kształtów, miar oraz obliczeń. Te natomiast wpływają na jakość plonów, harmonię i piękno. Ważne są tutaj porządek i proporcje. Tym zajmuje się ogrodnik, jego praca jest nie tylko związana z doborem odpowiednich kolorów, ale z odpowiednią ilością w danej porze roku roślin adekwatnych do zajmowanego obszaru i pogody. 

Cały plan opiera się nie tylko na wiedzy przyrodniczo-rolniczej, ale także na matematycznej.

W ogrodzie możemy zaobserwować pełen wachlarz kształtów (w płatkach kwiatów, nasionach, owocach czy liściach, itp.), jak również dokonywać przeliczeń areału dysponując odpowiednią ilością nasion czy sadzonek. W chwili zagrożenia czy choroby roślin, dostarczać im odpowiednich preparatów, które często należy odpowiednio odmierzać.

Jeżeli jesteśmy wnikliwymi obserwatorami, możemy tworzyć wykresy wzrostu czy owocowania danej rośliny. Ogrodnik – matematyk również może kształtować swój warsztat nadając drzewom odpowiedniego kształtu bryły np. stożka, ostrosłupa czy kuli. Mierząc swoje podopieczne drzewka, czy areał grządki w swobodny sposób możemy nauczyć się przeliczania jednostek miar.

Projekt zakłada bezbolesne zapoznanie się z wiedzą matematyczną, poprzez uzasadnione jej wykorzystanie na łonie natury.

 

Po prezentacji multimedialnej przejdziemy na skwer UMCS (okolice Pomnika Patronki Uczelni) by odnaleźć kształty i bryły charakterystyczne w ogrodzie. Młodszy uczestnik może skupić się na przeliczaniu zebranych kasztanów, żołędzi czy liści a ciut starszy przemierzyć i przeliczyć areał kwietnych grządek. Dla wnikliwych uczestników istnieje możliwość przeliczenia średnicy czy promienia pnia okolicznych drzew na podstawie zmierzonego obwodu drzew.

  • Foto