Zarejestruj

Projekty »

Nauka też sztuka, czyli jak z kuchni zrobić laboratorium!

:: Projekt IA003 (Szczegóły)
Adresaci
przedszkole, szkoła podstawowa - klasy V-VIII
Dla niepełnosprawnych
niepełnosprawnych ruchowo
Forma prezentacji
doświadczenie, laboratorium
Nauki i sztuki
n. biologiczne, n. chemiczne, n. fizyczne
Przedmioty
biologia, chemia, fizyka i astronomia
Organizator
Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskiego PAN
Autorzy
mgr Magdalena Drobek (kierownik),
mgr Magdalena Maksim, dr hab., prof. nadzw. inż. Justyna Cybulska
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Poniedziałek 2019-09-16 10:00 - 11:00
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Poniedziałek 2019-09-16 11:00 - 12:00
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Poniedziałek 2019-09-16 12:00 - 13:00
Wolne miejsca: 25
Edycja zakończona
Wtorek 2019-09-17 10:00 - 11:00
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Wtorek 2019-09-17 11:00 - 12:00
Termin dodatkowy
Wolne miejsca: 1
Edycja zakończona
Środa 2019-09-18 10:00 - 11:00
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Czwartek 2019-09-19 09:00 - 10:00
Termin dodatkowy
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Czwartek 2019-09-19 10:00 - 11:00
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Piątek 2019-09-20 10:00 - 11:00
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Piątek 2019-09-20 11:00 - 12:00
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Piątek 2019-09-20 12:00 - 13:00
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Piątek 2019-09-20 13:00 - 14:00
Termin dodatkowy
Brak wolnych miejsc

Miejsce realizacji: Instytut Agrofizyki PAN (Budynek D - pok. 10)
Adres: Lublin, ul. Doświadczalna 4

Inne projekty w tym miejscu

Zwiedzający będą mieli okazję zbudować prywatne urządzenie do pomiaru pH i lampę z tańczącymi kuleczkami, dowiedzą się jak zrobić szaloną pianę  i zrobić szaszłyk z balona.

Proste substancje dostępne w kuchni czy domowej apteczce można wykorzystać  do przeprowadzenia domowych eksperymentów. Czerwone buraki nadają się nie tylko do domowych przetworów, można je również wykorzystać do pomiaru pH roztworów. W każdej kuchni znajduje się olej i woda, które są potrzebne do zrobienia tańczącej lampy. Zabarwiony na kolorowo olej ma większą gęstość i lepkość  od wody i opada na dno naczynia. Wrzucenie tabletki magnezu powoduje uwolnienie pęcherzyków powietrza dyfundujących do warstwy oleju, co skutkuje powstaniem kolorowych tańczących kuleczek. W jednym z doswidczeń przedstwimy jak powstaje szalona piana, aby to zrozumieć trzeba wiedzieć czym jest woda utleniona, która ma jeden tlen więcej niż zwykła woda. Ani tlen, ani wodór nie czują się dobrze w tej cząsteczce. Dlatego jeśli mogą to znajdują drugą taką samą cząsteczkę reagują z nią i rozpadają się na wodę H2O i tlen. Do tego eksperymentu wykorzystamy drożdże piekarnicze.

Jeśli mówimy o kuchni przygotujemy również balonowe szaszłyki i kauczuk z jajka.  W nadmuchanym balonie występują naprężenia spowodowane sprężystością gumy. Naprężenia te zależą od miejsca na powierzchni balonika. Najmniejsze są one tuż przy ustniku oraz na szczycie balonika, w pozostałych miejscach są bardzo duże. Gdy balonik zostanie przekuty w punktach o małym naprężeniu to otwory się nie poszerzają i balon nie pęka nawet po wyjęciu patyczka. Jeśli przekujemy balonik w miejscu, w którym naprężenia są duże, siły sprężystości powodują szybkie poszerzanie się otworów i balonik pęka. Sprawdzimy również czy można pozbyć się skorupki z jajka bez gotowania i obierania.

Pokazy są odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym i ze szkoły podstawowej.

Substancje szkodliwe: brak

Do przeprowadzenia eksperymentów zostaną wykorzystane produkty dostępne w kuchni (olej, ocet, barwniki spożywcze, buraki) oraz domowej apteczce (wata, woda utleniona, tabletki magnezu).

  • Foto