Zarejestruj

Projekty »

O erozji – czyli co zjada Twoje zęby?

:: Projekt UM229 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła podstawowa - klasy V-VI (P5-6), szkoła podstawowa - klasy VII-VIII (P7-8)
Forma prezentacji
ćwiczenia, prezentacja multimedialna
Nauki i sztuki
n. biologiczne, n. chemiczne, n. medyczne
Przedmioty
biologia, chemia, medycyna
Organizator
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Wydział Lekarski
Autorzy
dr Halina Piecewicz-Szczęsna (kierownik),
Emanuela Bis, Wiktoria Borek, Aleksandra Dryla, Aleksandra Abramek
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Poniedziałek 2021-09-20 10:00 - 11:00
Wolne miejsca: 2

Miejsce realizacji: Collegium Medicum (Aula Collegium Medicum)
Adres: Lublin, ul. Radziwiłłowska 11

Inne projekty w tym miejscu

Erozja zębów to rozpuszczanie twardych tkanek zęba wywołane kwasami pochodzenia niebakteryjnego. Erozyjne starcie zębów jest szeroko rozpowszechnionym i pojawiającym się zjawiskiem związanym z nawykami żywieniowymi populacji. Nie tylko to, co jemy, ale także to, co pijemy wpływa na stan naszego uzębienia.  Wiele bezcukrowych produktów, nawet niektóre z napisem „przyjazne dla zębów” na etykiecie produktu, zawiera wysoką zawartość kwasów spożywczych i ma potencjał erozyjny.

Celem projektu jest:

  • zapoznanie młodzieży z potencjalną szkodliwością żywności,
  • pomiar zawartości kwasu i potencjału erozyjnego w różnych produktach spożywczych,
  • zwiększenie świadomości o negatywnych skutkach wysokokwasowych produktów,
  • przedstawienie zasad profilaktyki, mających na celu zapobieganie wystąpienia erozji.

Podczas prezentacji rozważymy potencjał erozyjny żywności i napojów na podstawie pH. Weźmiemy także pod uwagę wpływ innych czynników, takich jak wiek lub zdolności buforowe śliny. Z fanami historii podzielimy się kilkoma ciekawostkami historycznymi i odpowiemy na pytanie dlaczego erozja nie dotyczyła człowieka prehistorycznego? Udzielimy cennych wskazówek, co jeść i jak dbać o higienę jamy ustnej, aby nasze zęby były zdrowe oraz omówimy wpływ erozji na ogólny stan jamy ustnej. Po teoretycznym wprowadzeniu do tematu przejdziemy do części praktycznej, w której za pomocą papierków wskaźnikowych zmierzymy pH poszczególnych produktów. Na zakończenie prezentacji uczestnicy będą mieli okazję sprawdzenia swoich sił w quizie.