Projekty »
Ocena rozwoju psycho-motorycznego dziecka w pierwszym roku życia
:: Projekt UM (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.) |
Miejsce realizacji: Centrum Symulacji Medycznej (137)
Adres: Lublin, ul. dra Witolda Chodźki 4
Szczyt możliwości ruchowych człowieka przypada na pierwsze lata życia i to właśnie na tym etapie w największym stopniu kształtowany jest układ nerwowy i zdolności poznawcze dziecka. Pierwszy rok życia to okres intensywnych przemian, których zrozumienie może stwarzać trudności u niedoświadczonych rodziców. Bardzo ważne jest racjonalne podejście do oceny niemowlęcia oraz prawidłowa stymulacja jego rozwoju. Ścieżka rozwoju każdego dziecka jest jedyna w swoim rodzaju i zależy od czynników wrodzonych (zdeterminowanych genetycznie) oraz ogólnego stanu zdrowia (uzależnionego od wpływów środowiskowych). O opóźnieniu rozwoju psychomotorycznego można mówić w sytuacji, gdy dziecko nie osiąga w odpowiednim czasie „kamieni milowych” rozwoju, czyli nie jest w stanie opanować umiejętności, które powinny zostać wykształcone na określonym etapie jego życia. Pamiętać jednak należy, że każde dziecko rozwija się inaczej, a dostępne kalendarze rozwoju podają przeciętne postępy charakterystyczne dla danego okresu.
Autorki powyższego projektu podejmują próbę przybliżenia oraz usystematyzowania najważniejszych informacji dotyczących rozwoju małych dzieci. Omawiają poszczególne etapy, które zmieniają się w zależności od wieku niemowlęcia. Jednocześnie zwracają uwagę na niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o zaburzeniu rozwoju oraz skłonić do konsultacji specjalistycznej. Wykład skierowany jest do opiekunów małych dzieci oraz studentów zainteresowanych tematyką rozwoju niemowląt.