Projekty »
W warsztacie filozofa: „dyskusja”
:: Projekt K153 (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.) |
Miejsce realizacji: Centrum Transferu Wiedzy (CTW 220)
Adres: Lublin, Al. Racławickie 14
Kowal kuje stal młotem, rzeźbiarz tworzy swoje drewniane dzieła dłutem, stolarz posługuje się piłą. A jakich narzędzi używa w swojej pracy filozof? Wszystkie zainteresowane dzieci zapraszamy do warsztatu filozofa, gdzie ludzka (i dziecięca) ciekawość chce znaleźć swoje zaspokojenie. Po zajęciach każdy z uczestników będzie w posiadaniu nowego, własnego, samodzielnie wytworzonego filozoficznego narzędzia – w sensie przenośnym ale i dosłownym!
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym (7-10 lat), czyli odbiorców, którzy już na najbardziej podstawowym poziomie są w stanie chwytać intelektualnie pojęcia filozoficzne oraz wyrażać własne myśli i konfrontować je z wypowiedziami innych, a jednocześnie potrzebują unaocznienia tego, co najbardziej abstrakcyjne w formie materialnych symboli i obrazów znanych z codziennego życia. Forma zajęć nawiązuje do rozumianego w sensie dosłownym warsztatu, czyli miejsca, w którym rzemieślnik, umiejętnie wykorzystujący swoje narzędzia, wytwarza rzeczywiste, materialne przedmioty.
Zajęcia „W warsztacie filozofa” dają możliwość „szlifowania” filozoficznych narzędzi, które będą przydatne dzieciom na dalszych etapach edukacji i w dorosłym życiu, pomagając im stać się ludźmi refleksyjnymi, krytycznie, logicznie myślącymi, otwartymi na świat i jego problemy oraz twórczo korzystającymi ze swoich talentów. Podczas tego warsztatu skupimy się szczególnie na narzędziu „argumentowanie” i pojęciu ciekawości, jako punkcie wyjścia filozofii.
Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazję wykonać symboliczne narzędzia - młotek i gwoździe jako symbole „argumentowania” i „argumentów” (wycinanie z brystolu, kolorowanie, ozdabianie). Nie zabraknie też zajęć aktywizujących z „pudełkiem ciekawości” oraz okazji do dyskusji z wykorzystaniem papierowych symboli argumentowania.