Zarejestruj

Projekty »

Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci

:: Projekt UM (Szczegóły)
Adresaci
studenci, rodzice, dziadek i babcia
Forma prezentacji
wykład
Nauki i sztuki
nauki medyczne
Przedmioty
medycyna
Organizator
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Wydział Lekarski
Autor
lek. Ewa Kuźma
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Poniedziałek 2021-09-20 15:00 - 16:00
Wolne miejsca: 20

Miejsce realizacji: Centrum Symulacji Medycznej (137)
Adres: Lublin, ul. dra Witolda Chodźki 4

Inne projekty w tym miejscu

W okresie niemowlęcym i u małych dzieci, wystąpić mogą różnorodne zaburzenia napadowe, które uwarunkowane są niedojrzałością rozwijającego się organizmu, a zwłaszcza jego ośrodkowego układu nerwowego. Należy pamiętać, że niedojrzały układ nerwowy u niemowląt jest bardzo wrażliwy na wpływ wszelkich czynników środowiskowych oraz na zaburzenia funkcjonowania innych układów i narządów wewnętrznych.

Diagnostyka różnicowa stanów napadowych ma bardzo duże znaczenie, ponieważ padaczka jako choroba wiąże się z przewlekłym leczeniem oraz nierzadko poczuciem stygmatyzacji dziecka i jego najbliższych. Dlatego istotna jest dokładna znajomość innych zaburzeń napadowych obserwowanych w okresie wieku dziecięcego i wykluczenie ich przed ostatecznym potwierdzeniem rozpoznania padaczki. Stwierdza się, że nawet u około 1/3 pacjentów, u których rozpoczęto leczenie padaczki, występują inne, niepadaczkowe zaburzenia. Większość z nich ma charakter łagodny, ustępuje samoistnie i najczęściej nie wymaga farmakoterapii. Dlatego też konieczne jest wykluczenie innych napadów, między innymi takich jak drżenia mięśniowe, napady anoksemiczne, napady afektywnego bezdechu, omdlenia, zawroty głowy, napady migrenowe oraz zaburzenia snu i zaburzenia emocjonalne.

Wykład skierowany jest głownie do opiekunów małych dzieci oraz innych osób zainteresowanych tematyką padaczki i stanów napadowych. W przygotowanej prezentacji omówione zostaną najczęściej obserwowane zaburzenia napadowe niepadaczkowe, które występują u dzieci.