Zarejestruj

Projekty »

Życie z bólem głowy. Czy można temu zaradzić?

:: Projekt UM490 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła podstawowa - klasy V-VIII, szkoła ponadgimnazjalna, rodzice, dziadek i babcia
Dla niepełnosprawnych
niepełnosprawnych ruchowo
Forma prezentacji
warsztat
Nauki i sztuki
n. biologiczne, n. medyczne
Przedmioty
biologia, medycyna, ochrona zdrowia
Organizator
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
II Wydział Lekarski z Oddziałem Anglojęzycznym
Autorzy
dr Ewa Zienkiewicz (kierownik),
dr hab. Magdalena Chrościńska-Krawczyk, dr hab. Maria Klatka, dr Beata Gołębiowska, dr Joanna Dubelt, Maria Gołębiowska
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Wtorek 2019-09-17 10:00 - 11:00
Wolne miejsca: 30

Miejsce realizacji: Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Lublinie (Sala seminaryjna V piętro)
Adres: Lublin, ul. prof. Antoniego Gębali 6

Inne projekty w tym miejscu

Bóle głowy są objawem często występującym w populacji dzieci i młodzieży, niejednokrotnie są powodem absencji szkolnej. Bóle głowy mogą mieć charakter samoistny, gdy ból jako taki jest istotą choroby, oraz objawowy, gdy ból jest tylko objawem patologii toczącej się w zakresie ośrodkowego układu nerwowego lub innych narządów.
Szczególny okres w życiu dzieci i młodzieży to okres dojrzewania. Z nim wiążą się przypadki wzmożonej częstotliwości występowania bólów głowy, szczególnie u dziewcząt.

Z różnych badań populacyjnych wynika, że w ciągu roku, co najmniej 1 epizod występuje u ponad 90% osób dorosłych oraz co najmniej 1 epizod występuje u 70% u dzieci w wieku szkolnym. Prowadzone w Polsce badania epidemiologiczne wykazują, że odsetek dzieci z nawracającymi bólami głowy w wieku przedszkolnym wynosi 4-19%, w wieku 6-15 lat 21,4%, a między 15 a 19 rokiem życia wzrasta do 40%. Z czego wynikają? Jak sobie z nimi poradzić? Czy można zmniejszyć odczuwanie bólu? Na te i inne pytania postaramy się dać odpowiedź.

Na warsztacie, uczestnicy poznają i przećwiczą proste zasady i techniki diagnozowania i różnicowania bólów głowy różnego pochodzenia, mechanizm ich powstawania, a także skuteczne metody terapii, dzięki którym istnieje możliwość uwolnienia się od dokuczliwego bólu i „konieczności” przyjmowania leków. Zapoznają się z aspektami życia codziennego mającymi wpływ na rozwój bólu głowy, palpację struktur biorących udział w mechanizmie powstawania napięciowych bólów głowy oraz diagnostykę i terapię kluczowych obszarów ciała dla napięciowych bólów głowy.