Zarejestruj

Projekty »

Dlaczego liście są kolorowe? O rozdzielaniu mieszanin jednorodnych

:: Projekt UM (Szczegóły)
Adresaci
szkoła podstawowa - klasy VII-VIII, szkoła ponadpodstawowa
Forma prezentacji
doświadczenie, laboratorium
Nauki i sztuki
nauki chemiczne
Przedmioty
chemia
Organizator
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Wydział Farmaceutyczny
Autor
dr Justyna Kawka
Terminy
Czas trwania projektu: 2 godz. (90 min.)
Edycja zakończona
Poniedziałek 2022-09-12 09:00 - 11:00
Termin dodatkowy
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Poniedziałek 2022-09-12 11:00 - 13:00
Termin dodatkowy
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Środa 2022-09-14 10:00 - 12:00
Wolne miejsca: 4
Edycja zakończona
Czwartek 2022-09-15 08:00 - 10:00
Termin dodatkowy
Brak wolnych miejsc
Edycja zakończona
Czwartek 2022-09-15 10:00 - 12:00
Wolne miejsca: 10

Miejsce realizacji: Collegium Pharmaceuticum (239)
Adres: Lublin, ul. dra Witolda Chodźki 4a

Inne projekty w tym miejscu

120 lat temu do Katedry Botaniki Uniwersytetu Warszawskiego przybyło około dwudziestu zaproszonych gości, aby wysłuchać wykładu Michaiła Semenowicza Cwieta pod tytułem: „O niektórych zjawiskach adsorpcyjnych i ich zastosowaniu do chemii analitycznej”. Nikt z obecnych nie przypuszczał, że jest świadkiem narodzin nowej gałęzi nauki, zwanej dzisiaj chromatografią.

Termin „chromatografia” wprowadził sam M. Cwiet, bowiem jego badania dotyczyły zielonych barwników roślinnych. Słowo to pochodzi od dwóch słów z języka greckiego: chroma – barwa i grapho - piszę (nomen omen nazwisko wynalazcy w języku rosyjskim również oznacza barwę) i jest metodą rozdzielania jednorodnych mieszanin. Jej intensywny rozwój nastąpił w latach 30-tych XX wieku, po przełamaniu początkowego braku akceptacji ze strony środowiska naukowego postrzegania chromatografii jako nowej gałęzi nauki. Obecnie chromatografia jest fundamentalną metodą badawczą, stanowi ponad 50% badań w chemii analitycznej.

Aby rozwijać zainteresowania młodych ludzi chemią, w trakcie projektu wykonamy wspólnie kilka doświadczeń chromatograficznych, które będą także oddawać historyczny rozwój chromatografii.  Uczniowie będą mieli szansę przeprowadzić rozdzielanie różnego typu barwników na kolumnie oraz na bibule, poznają również zagadnienia chromatografii cienkowarstwowej podczas analizy związków bioaktywnych – kwasów fenolowych.  

  • Foto