Zarejestruj

Projekty »

Francuskie gesty i grymasy. O różnicach międzykulturowych na przykładzie komunikacji pozawerbalnej

:: Projekt U091 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła podstawowa - klasy V-VIII, szkoła ponadpodstawowa
Forma prezentacji
prezentacja multimedialna, warsztat
Nauki i sztuki
językoznawstwo, nauki o kulturze i religii
Przedmioty
język francuski, wiedza o kulturze
Organizator
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Wydział Filologiczny
Autor
dr hab. Alicja Koziej
Początek
Wtorek 2023-09-19 09:00
Edycja zakończona

Miejsce realizacji: Wydział Filologiczny i Wydział Historii i Archeologii (24B NH)
Adres: Lublin, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4a

Inne projekty w tym miejscu

Projekt ma charakter warsztatów. Rozwiązując quiz oparty o nagrania dźwięków i zachowań pozajęzykowych, uczestnicy poznają niewerbalne sposoby komunikacji typowe dla francuskiego obszaru kulturowego, następnie samodzielnie oraz w niewielkich grupach przygotowują scenki według ramowego scenariusza, wykorzystując wcześniej poznane pozawerbalne narzędzia językowe. Na zajęciach uczestnikom zostaną przybliżone zagadnienia dotyczące różnic międzykulturowych w obszarze mimiki, gestów, sygnałów dźwiękowych i onomatopei. Wykazane zostanie znaczenie właściwego odbioru i wykorzystania komunikacji niewerbalnej dla poprawnego rozumienia i wyrażania się w języku obcym. Na zajęciach zostaną poruszone następujące tematy:

  1. Rytuały i zwyczaje związane z powitaniem – uczestnicy będą mogli zaobserwować właściwe dla Francuzów zachowania w trakcie powitania i pierwszego spotkania, kluczowe dla rozpoczęcia i utrzymania skutecznej komunikacji językowej
  2. Gesty i miny najczęściej stosowane przez Francuzów i ich polskie odpowiedniki – zajęcia pozwolą uczestnikom zapoznać się z konkretnymi przykładami zastosowania komunikacji niewerbalnej w języku obcym
  3. Znaczące dźwięki i onomatopeje francuskie – w ramach zajęć będzie można odkryć świat dźwięków współtworzących francuski system językowy.

Projekt pozwala odkryć, że niewerbalny wymiar wypowiedzi, choć łatwo dostrzegalny, bywa niedoceniany w procesie uczenia się języka obcego. Zajęcia, łącząc elementy nauki drugiego języka i studiów nad kulturą, pozwalają również zastanowić się, do czego może prowadzić nieznajomość różnic kulturowych na poziomie pozawerbalnym.

- - - - - - - - - 

Źródło zdjęcia: Pete Linforth z Pixabay.

  • Foto