Projekty »
Geralt Grywalny – elementy kultury rycerskiej w grze Wiedźmin III: Dziki Gon
:: Projekt U (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.) |
Miejsce realizacji: Wydział Filologiczny i Wydział Historii i Archeologii (013B NH)
Adres: Lublin, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4a
Geralt z Rivii wyłaniając się spod pióra Andrzeja Sapkowskiego z biegiem lat szturmem podbił serca fanów różnorodnych tekstów kultury na całym świecie. Wkraczał w kolejne obszary popkultury i zachwycał miłośników literatury, gier wideo, filmów, seriali i cosplayu. Ogromny sukces gry Wiedźmin III: Dziki Gon autorstwa studia CD Projekt RED zapoczątkował globalną karierę marki, a kreacja Henry’ego Cavilla portretującego Białego Wilka w serialu serwisu Netflix utwierdziła i umocniła niezaprzeczalny wpływ postaci wiedźmina na obecny kształt popkultury.
Ale czy profesją Geralta jest tylko zawodowa likwidacja potworów? Czy wiedźmin ma w sobie coś z rycerza, a rycerz z wiedźmina? Na te pytania odpowie niniejszy wykład, wskazując na elementy kultury rycerskiej w grze Wiedźmin III: Dziki Gon, a zwłaszcza w drugim rozszerzeniu fabularnym Krew i Wino. Ponieważ gra ta charakteryzuje się wyjątkowym nasyceniem inspiracjami pochodzącymi z ogólnej wiedzy kulturowej, podczas wykładu będą one wyróżnione ze wskazaniem na ich łączność z kulturą rycerską. Wskazane zostaną cnoty rycerskie, jak również elementy wyglądu zewnętrznego pasowanego wojownika, jego życia społecznego i rozrywek oraz powinności. Fabuła gry, jak i rozszerzenia fabularnego pozwala też odbiorcy aktywnie kreować postać wiedźmina jako wcielenie legendarnych cnót bądź ich zaprzeczenie.
Czy zatem sir Geralt z Rivii jest godzien tytułu rycerskiego? Odpowiedź na to pytanie będzie można poznać w trakcie wykładu.
- - - - - - - - -
Źródło zdjęcia: Giacomo Zanni z Pixabay.