Projekty »
Humanistyka wobec/w cywilizacji technonaukowej
:: Projekt U100 (Szczegóły) | |
Początek |
Poniedziałek 2024-09-16 09:00 Edycja zakończona |
Idź do prezentacji on-line |
Tematyka projektu koncentruje się na kwestii obecnych i możliwych ścieżek rozwoju dziedzinowej nauki o człowieku (jako badań naukowych i edukacji uniwersyteckiej), z uwzględnieniem obcesowego pytania o powód, dla którego społeczeństwo epoki technonauki i gospodarki opartej na danych (data-driving economy) miałoby nadal utrzymywać nasze (humanistów) instytuty. Założeniem tego pytania jest z reguły uwzględniany we współczesnej polityce naukowej wymóg aplikacyjności wiedzy i priorytet nauki stosowanej (w modelu R&D&I).
Potrzeba tu zatem poważnej (kompleksowej) odpowiedzi, zaczynając od kwestii: czym jest humanistyka (szerzej – nauki o człowieku), co znaczy i dlaczego znaczy pod kątem statusu naukowego (tj. przedmiotu, metody i celu) oraz trzech bazowych wymiarów refleksji metodologicznej (tj. teorii, metodyki i instytucjonalizacji), a dochodząc do kwestii: czym prawdopodobnie będzie w bliższej przyszłości (w świetle współczesnej filozofii humanistyki).
Podchodząc w tym kontekście do rewizji koncepcji „nowej humanistyki” należałoby uwzględnić zagadnienia:
– Ekspansjonizmu metodologicznego (w perspektywie wielo-, inter-, trans-dyscyplinarności, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki humanistyki cyfrowej, modusu art-based research i badań stosowanych takich jak kliodynamika);
– Trybu wielostronnej obecności (w perspektywie idei konsiliencji, ze szczególnym uwzględnieniem dyskursu kryzysowego, w tym podejścia kolapsonautycznego);
– Rizomatycznej przestrzeni dyskursu wobec wielości nurtów - zwrotów - orientacji (także „poza akademią” poprzez badana w terenie), w tym krytyki antropocenu (w kontekście humanistyki środowiskowej, humanistyki ratunkowej oraz wielkiej historii początku);
– Rozszerzenia obszaru badań i edukacji humanistyki zaangażowanej pod kątem badań w działaniu m.in. w odniesieniu do dyskursów (nie)sprawiedliwości [(in)justice] i zwrotu indygenicznego;
– Rozwoju programów „humanistyki głębokiej i technologicznej” oraz „humanistyki prewencyjnej”, odnośnie do 20-wiecznej tradycji humanistycznego podejścia do nauk z obszaru science i technonauki, dziś szczególnie wobec sporu o sztuczną inteligencję;
– Współczesnej instytucjonalizacji badań i edukacji humanistycznej, w odniesieniu do struktur takich jak ASLE, EDEN DLE, OPERAS, CLARIN, DARIAH.
Proponuje się też rozważenie kilku aforystycznych motywów przewodnich (reflektujących głębiej i szerzej społeczną i cywilizacyjną funkcję humanistyki):
– Szaty nie mają cesarza (Stewart Guthrie)
– Szukaj wiedzy, gdy cię straszą (Paweł Cywiński)
– Łącz kropki (Steve Jobs)
– Umysł intuicyjny jest świętym darem, a racjonalny umysł jego wiernym sługą. Stworzyliśmy społeczeństwo, które czci sługę, a zapomniało o darze (przypisywane Albertowi Einsteinowi [cytowane przez Boba Samplesa w: The Metaphoric Mind: A Celebration of Creative Consciousness (1976)].
______________________________
Źródło grafiki: DeltaWorks z Pixabay.