Zarejestruj

Projekty »

Jak porozumieć się z szympansem? Rozumienie i komunikacja u małp i u dzieci

:: Projekt U119 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła podstawowa - klasy V-VIII, szkoła ponadpodstawowa
Forma prezentacji
dyskusja, prezentacja multimedialna
Nauki i sztuki
n. humanistyczne
Przedmioty
edukacja medialna, język polski
Organizator
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Wydział Filozofii i Socjologii
Autor
dr hab. Piotr Konderak
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Poniedziałek 2021-09-20 10:00 - 11:00
Wolne miejsca: 20
Edycja zakończona
Poniedziałek 2021-09-20 11:00 - 12:00
Wolne miejsca: 20

Miejsce realizacji: Wydział Filozofii i Socjologii (201)
Adres: Lublin, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4

Inne projekty w tym miejscu

Wyjątkowość człowieka – według niektórych badaczy – polega na niemal nieograniczonej zdolności do komunikowania. Człowiek jest w stanie przekazać dowolną informację za pomocą rozmaitych środków: od wskazywania, poprzez mimikę, ruchy ciała (gesty, pantomimę), rozmowę, po wpisy na Facebooku czy Twitterze.

Jak inne zdolności, tak i zdolności do rozumienia i komunikowania rozwijają się w ciągu życia. Rozumienie tego, że gdy ktoś wskazuje jakiś przedmiot, należy patrzeć na przedmiot, nie zaś na wskazujący palec; rozpoznawanie przedmiotów na zdjęciach i na rysunkach; rozumienie symboli graficznych i językowych – wszystkie te umiejętności wyłaniają się w procesie rozwoju dziecka.

A jak wygląda rozwój rozumienia i komunikacji u małp człekokształtnych? Jakiego typu komunikaty są w stanie zrozumieć, a jakie są w stanie wytworzyć? Czy dostrzegają podobieństwo między zdjęciem a tym, co przedstawione na zdjęciu? Jak w tym kontekście wyglądają wyniki szympansów czy goryli w porównaniu z wynikami dzieci?

W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania przyjrzymy się wynikom eksperymentów przeprowadzanych w ośrodkach badawczych na szympansach bądź szympansach karłowatych (bonobo) oraz eksperymentów z udziałem dzieci.

  • Foto