Projekty »
Jakie są granice ulepszania poznawczego człowieka?
:: Projekt K (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.) |
Idea trwałego ulepszania kondycji człowieka motywaje do badań naukowych, futurologicznych projektów, ale także do marzeń i fantazji. Czy to nie jest kusząca wizja np. transfer słownika języka chińskiego przez połączenia USB albo prostsza operacja - kalendarium hisotrii Polski transferujemy do mózgu na 15 minut przed sprawdzianem semestralnym. Pomysły mogą być jeszcze bardziej zaawansowane - transfder naszego umysłu na nośnik informacji i uniezależnienie się od naszego biologicznego, śmiertelenego, ograniczonego ciała biologicznego lub podniesienie ilorazu inteligencji o 200 punktów.
Tego typu pomysły pojawiają się w nurcie transhumanizmu. O ile część postulatów transhumanizmu doczekała się wielu fragmentarycznych realizacji i przybrała realne kształty, o tyle horyzont zamierzeń transhumanizmu – wytworzenie kondycji postludzkiej, przekroczenie granic natury ludzkiej - jest kontrowersyjny nie tylko od strony możliwości naukowo – technicznych, ale przede wszystkim od strony krytyki filozoficznej. Aktualnie idea ta jest w głównej mierze rozważana w literaturze science-fiction oraz w tekstach futurystycznych, prognozujących trendy rozwoju technologicznego. „Nowy człowiek” – efekt końcowy, postulowany jako zwieńczenie transhumanizmu jest ideą, która implikuje szereg problemów ontologicznych i aksjologicznych, dotyczących natury postludzkiej, inteligencji maszyn, cyborgizacji człowieka, przeniesienia umysłu ludzkiego na nośnik cyfrowy, granic modyfikacji natury człowieka w imię przyszłej, wytworzonej natury postczłowieka.
Jakie są granice naukowe i moralne realizacji ulepszania człowieka w dziedzinie kompetencji poznawcznych? Na to pytanie poszukamy wspólnie odpowiedzi.