Znaki towarowe są obecne w każdym aspekcie naszego codziennego życia. Widzimy je na towarach w sklepach, w reklamach czy na ulicach miast. Jest to konsekwencją wysokiego zainteresowania przedsiębiorców znakami towarowymi jako skutecznymi instrumentami zdobycia i utrzymania pozycji na rynku. Oznaczenie wprowadzanego do obrotu towaru lub świadczonej usługi znakiem towarowym pozwoli odróżnić je od innych towarów lub usług oferowanych na rynku, ale także może stać się istotnym nośnikiem informacji o przedsiębiorcy i jego produkcie oraz środkiem ich reklamy. Aby znak mógł skutecznie pełnić swoją funkcję powinien być związany w sposób wyłączny z jednym przedsiębiorcą i jego określonym produktem. Gwarancję takiej wyłączności daje rejestracja znaku towarowego i uzyskanie ochrony prawnej. W efekcie uzyskanej ochrony, tylko dany przedsiębiorca będzie miał prawo używania zarejestrowanego znaku dla oferowanych przez siebie na rynku towarów lub usług. Nie ulega wątpliwości, że istotnym narzędziem komunikacji pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem jest kolor. Kolory odgrywają niebagatelną rolę w procesie percepcji – są nośnikami informacji. Nie dziwi więc poszukiwanie ochrony dla koloru, która dawałaby wyłączność posługiwania się nim na rynku. Uzyskanie ochrony, jak i ewentualne egzekwowanie wyłączności okazują się w praktyce wyjątkowo trudne, ale nie są niemożliwe. O tym jak zarejestrować kolor jako znak towarowy porozmawiamy na przykładach konkretnych przedsiębiorców, którym udało się zmonopolizować barwę.