Zarejestruj

Projekty »

Kultura narcyzmu pokolenia Z

:: Projekt K114 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła ponadpodstawowa
Dla niepełnosprawnych
niepełnosprawnych ruchowo
Forma prezentacji
dyskusja, prezentacja multimedialna
Nauki i sztuki
nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki o kulturze i religii, nauki socjologiczne
Przedmioty
wiedza o kulturze, wiedza o społeczeństwie
Organizator
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wydział Nauk Społecznych
Autorzy
dr hab., prof. uczelni Małgorzata Gruchoła (kierownik),
dr Łukasz Sarowski
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)

Z wielu badań wynika, że:
• nieliczne (18%) wybory konsumenckie są efektem świadomej i przemyślanej decyzji,
• prawie połowa (48%) Polaków kupuje jakieś produkt, chociaż są one jej niepotrzebne,
• 14% kupuje pod wpływem impulsu,
• co piąty (20%) kupuje to, co akurat mu się podoba (Konsumentów portret własny – raport z badań, 2022).

Pytania:
- jakie są kulturowe uwarunkowania konsumpcjonizmu wśród młodzieży?
- czy jest on może przejawem kultury narcyzmu lub nowej religijności pokolenia Z?

Terminologia:
- Konsumpcja - naturalny proces gospodarowania, wynikający z konieczności zaspokojenia potrzeb (Bauman, 2007).
- Konsumpcjonizm - postawa życiowa polegającą na przedkładaniu dóbr materialnych nad inne dobra (Bylok, 2013).
- Religia - relacja człowieka do różnie definiowanego sacrum (Mariański, 1998).
- Kultura narcyzmu - zakochanie się w sobie, podziwianie samego siebie (Szpunar, 2018).
- Pokolenie Z - osoby urodzone w latach 1995-2010 (Gruchoła, 2017).

Konspekt:

- Prezentacja pokolenie Z (1995-2010)

- Kulturowe uwarunkowania konsumpcjonizmu pokolenia Z

- Przejawy i cechy kultury narcyzmu

- Konsumpcjonizm jako religia

- Kultura narcyzmu: wnioski

  • Foto