Zarejestruj

Projekty »

Lekcje Ekonomii – szkoły ponadpodstawowe

:: Projekt U164 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła ponadpodstawowa
Forma prezentacji
ćwiczenia, dyskusja, prezentacja multimedialna
Nauki i sztuki
ekonomia i finanse, nauki socjologiczne
Przedmioty
ekonomia w praktyce, historia, wiedza o społeczeństwie
Organizator
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Wydział Ekonomiczny
Autor
dr Łukasz Jasiński
Początek
Wtorek 2024-09-17 11:00
Edycja zakończona

Miejsce realizacji: Wydział Ekonomiczny (104)
Adres: Lublin, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 5

Inne projekty w tym miejscu

Nie można przecenić wagi edukacji ekonomicznej – potwierdzają to doniesienia na temat piramid finansowych czy też propozycje zmiany prawa podatkowego – by wymienić tylko kilka. Dzięki ugruntowanej wiedzy ekonomicznej podejmujemy lepsze decyzje dotyczące domowego budżetu, ale też możemy zrozumieć polityczne propozycje zmian. 

Niestety, w szkołach nie ma lekcji z samej ekonomii, które mogłyby w łatwy i zrozumiały sposób przekazać tę wiedzę uczniom. Odpowiedzią na te problemy stał się projekt Lekcje Ekonomii (LE) – cykl sześciu lekcji w prosty sposób przekazujący wiedzę o podstawach ekonomii.

Celem projektu jest zaznajomienie uczniów z podstawami ekonomii oraz zachęcenie do podjęcia studiów ekonomicznych w przyszłości. Każda z sześciu lekcji została przygotowana w myśl łacińskiej zasady Verba docent, exempla trahunt – słowa uczą, przykłady przyciągają – i prócz znajomości teorii kładzie nacisk na przygotowanie praktyczne oraz interakcję z uczniami.

W zaplanowanych interakcjach, grach, scenach i zadaniach to właśnie oni są głównymi bohaterami. Lekcje składające się na cykl są logicznie i tematycznie powiązane ze sobą, ale można tez wykorzystać każdą z osobna.

Poniżej przedstawiono garść argumentów, które przekonają szkoły o tym, że „Lekcje Ekonomii” to wartościowe przedsięwzięcie, w które warto się zaangażować.

  • LE to interesujący dla młodzieży projekt, który kładzie też nacisk na interaktywność oraz wyrobienie u młodych praktycznych umiejętności; 
  • zajęcia są bezpłatne, a pozwalając na ich przeprowadzenie, szkoła poszerza swoja ofertę edukacyjną; 
  • prowadzącymi są nauczyciele akademiccy lub studenci, którzy są w zbliżonym do uczniów wieku, co pozwala na wytworzenie partnerskiej relacji i łatwiejsze zrozumienie między uczniem a prowadzącym; 
  • szkoły zyskują prestiż poprzez współpracę z UMCS; 
  • lekcje promują aktywne uczestnictwo uczniów w zajęciach oraz wykorzystują metody aktywizujące.

Zdajemy sobie sprawę, że uczniowie nie chcą uczestniczyć w nudnym wykładzie. Chcą posłuchać kogoś interesującego, mówiącego „ich” językiem, idealnie, kogoś, kto rozumie ich problemy i wyzwania związane ze zgłębianiem wiedzy w szkolnym środowisku. Dlatego nie mają formy wykładów,  a oparte są na prostych i angażujących uczniów zadaniach.

Tematyka obejmuje m. in. wyjaśnienie: pochodzenia wartości dóbr i usług; działania systemu cen w gospodarce; pochodzenia i funkcji pieniądza; zasad funkcjonowania bankowości; roli kapitału i oszczędności czy różnic pomiędzy kapitalizmem a socjalizmem.

____________________________

Źródło zdjęcia: Евгения z Pixabay.

 

  • Foto