Projekty »
Matematyka w QR kodzie ukryta
:: Projekt U (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 2 godz. (90 min.) |
Miejsce realizacji: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki - Budynek C (FVI)
Adres: Lublin, pl. Marii Curie-Skłodowskiej 1
Kod QR to pierwsze litery słów z języka angielskiego Quick Response, co oznacza „szybką odpowiedź”. Został on opracowany przez japońskie przedsiębiorstwo Denso Wave w 1994 roku. Podobnie jak kod kreskowy służy do kodowania znaków w taki sposób, aby bardzo szybko mogły być odczytane przez specjalne czytniki. W kodach QR można zapisać zarówno znaki numeryczne jak i alfanumeryczne z różnych alfabetów np. arabskiego, hebrajskiego, japońskiego, cyrylicy itd. Pierwotnie kody QR służyły do celów przemysłowych i transportowych. Obecnie mają bardzo szerokie zastosowanie w życiu codziennym, bowiem wystarczy komputer z kamerą lub telefon z wbudowanym aparatem i odpowiednią aplikacją, aby w błyskawiczny sposób rozszyfrować informację, ze zbioru kwadratowych ciemnych i jasnych modułów.
Kody QR wykorzystamy do pracy zespołowej metodą stacji zadaniowych w celu powtórzenia i utrwalenia wyrażeń algebraicznych i równań, procentów, ułamków oraz działań w zbiorze liczb całkowitych.
Na zajęcia będzie potrzebny jeden smatfon lub tablet na zespół, bowiem do odczytywania kodów QR potrzebna jest specjalna aplikacja. Praktycznie w każdym smartfonie i tablecie jest zainstalowana taka darmowa aplikacja.
Ten alternatywny do klasycznego sposób powtarzania i utrwalania materiału mocno uczniów aktywuje, umożliwia uczenie się przez poszukiwanie, badanie i dociekanie oraz uczy współpracy w zespole.