Projekty »
Nie bądź jak Scarlett O'Hara - zwalcz prokrastynację
:: Projekt UM (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 2 godz. (90 min.) |
Prokrastynacja jest powszechnym zjawiskiem i nazywa się ją „syndromem studenta”, chociaż nie dotyczy wyłącznie tej grupy. Prokrastynacja jest to behawioralny problem polegający na niepotrzebnym opóźnianiu zaplanowanych działań. Jest to jeden z najczęściej występujących nieklinicznych problemów z samokontrolą i może stać się przyczyną niepowodzeń edukacyjnych i zawodowych. Bardzo często mają z nią problem osoby ambitne i skłonne do perfekcjonizmu.
Projekt jest skierowany do uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz osób dorosłych, którzy zauważyli u siebie problem z odwlekaniem. Uczestnicy będą mogli dokonać oceny tego zjawiska u siebie, wykorzystując profesjonalną ankietę. Następnie wyniki ankiety zostaną poddane analizie. Omówione zostanie zjawisko prokrastynacji, jego przyczyny, objawy i skutki. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na tendencję odkładania spraw codziennych i zadań w dziedzinie nauki i pracy, co może przekładać się na osiąganie sukcesów na gruncie akademickim, naukowym i w pracy zawodowej. Przedstawione zostaną metody i techniki zarządzania czasem, w tym: planowanie dzienne, tygodniowe, miesięczne. Każdy z uczestników będzie mógł dostosować je do swoich potrzeb.
Zalety projektu:
W zderzeniu z rzeczywistością i problemami w szkole, pracy, czy życiu prywatnym, człowiek nieraz ulega pokusie odkładania działań na później, w myśl dewizy Scarlett O'Hary z „Przeminęło z wiatrem": „Pomyślę o tym jutro…”. Obciążenie obowiązkami, trudy życia studenckiego lub zawodowego sprzyjają przekładaniu zadań na później, czyli uleganiu prokrastynacji. Organizacja własnego czasu przeznaczonego na naukę i pracę, a także kształtowanie własnej osobowości czy wypoczynek są niezmiernie istotne. Cenione przez ludzi cechy takie, jak empatia, cierpliwość, nie znajdą swego miejsca u osoby zmęczonej psychicznie i fizycznie. Dlatego bardzo ważną umiejętnością jest zaplanowanie własnego czasu, nauki i pracy, a równocześnie rozwój zainteresowań i pasji. Bardzo ważnym elementem jest nauczenie się pracy w zespole, nieodwlekania realizacji zadań na ostatnią chwilę. Tworzenie zespołów zadaniowych niewątpliwie ułatwi realizację projektów.
Cel projektu: uczestnicy dobiorą techniki i metody planowania swojego czasu.
Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych, osoby podejmujące studia, osoby dorosłe zainteresowane tematem.
Czas trwania warsztatu:1,5h minut