Projekty »
Plakat teatralny jako interpretacja dzieła dramatycznego
:: Projekt U (Szczegóły) | |
Początek |
Czwartek 2022-09-15 10:00 Edycja zakończona |
Miejsce realizacji: Wydział Filologiczny i Wydział Historii i Archeologii (201 NH)
Adres: Lublin, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4a
Plakat teatralny to nieliteracki tekst kultury. Jego wyjątkowość wśród dzieł sztuki zaznacza się tą szczególną cechą, że jest komunikatem nieautonomicznym. Znaczenie nie ogranicza się do opisu tego, co odbiorca widzi na plakacie i określenia relacji między werbalnymi i niewerbalnymi znakami.
Plakat teatralny to tekst kultury, który się składa z innych tekstów kultury. Mariusz Knorowski – wybitny znawca plakatowej sztuki – twierdzi, że „w plakacie przegląda się cała historia obrazów”, a perspektywa polonistyczna pozwala zauważyć, że w plakacie „przeglądać się” mogą też inne teksty (literackie i nieliterackie).
Celem warsztatu Plakat teatralny jako interpretacja dzieła dramatycznego jest zwrócenie uwagi na relacje między samym plakatem, treścią dzieła dramatycznego i konkretną teatralną realizacją, jak też uświadomienie możliwych ścieżek analitycznych i interpretacyjnych, na których czytelnymi drogowskazami mają być znane licealistom pojęcia i z zakresu kształcenia polonistycznego, i z lekcji plastyki (np. takie terminy jak perspektywa, kontrast, proporcja czy dominanta).