Zarejestruj

Projekty »

Procedura zgłaszania nieprawidłowości i status sygnalistów w świetle projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa

Projekt realizowany w trybie zdalnym (ONLINE)
:: Projekt U256 (Szczegóły)
Adresaci
studenci
Forma prezentacji
wykład
Nauki i sztuki
nauki prawne
Przedmioty
podstawy prawa
Organizator
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Wydział Prawa i Administracji
Autor
mgr Łukasz Bolesta
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Piątek 2023-09-22 17:00 - 18:00
Wolne miejsca: 29
Idź do prezentacji on-line

Działalność osób informujących o dostrzeżonych naruszeniach prawa w miejscu pracy określa się na świecie mianem whistleblowingu. Natomiast osoby zgłaszające tego rodzaju nieprawidłowości są w Polsce nazywane "sygnalistami". W Polsce jak dotąd nie uregulowano kompleksowo zasad zgłaszania nieprawidłowości przez sygnalistów i ich ochrony. Aktualny stan prawny w analizowanym zakresie zapewne ulegnie wkrótce zmianie na skutek wejścia w życie projektowanej ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa. Prace nad ustawą są prowadzone w związku z obowiązkiem implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Na podstawie tej Dyrektywy państwa członkowskie Unii Europejskiej zostały zobowiązane do przyjęcia regulacji prawnych dotyczących ujawniania naruszeń prawa, w tym ochrony zgłaszających oraz trybu zgłaszania naruszeń i podejmowania działań następczych przez podmioty prawne oraz organy publiczne. W ramach niniejszego wykładu przedstawione zostaną główne założenia wyżej wymienionego projektu ustawy.

- - - - - - - - - 

Źródło zdjęcia: CUsai z Pixabay.

  • Foto