Zarejestruj

Projekty »

Progi modernizmu czyli sztuka widzenia sztuki

:: Projekt U253 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła ponadpodstawowa, studenci, rodzice, dziadek i babcia, przedsiębiorca, samorządowiec, pracownik innej uczelni
Dla niepełnosprawnych
niepełnosprawnych ruchowo
Forma prezentacji
dyskusja, prezentacja multimedialna, wykład
Nauki i sztuki
filozofia, nauki o sztuce, sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki
Przedmioty
filozofia, historia sztuki
Organizator
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Wydział Filozofii i Socjologii
Autor
dr hab., prof. uczelni Dobrosław Bagiński
Terminy
Czas trwania projektu: 2 godz. (90 min.)
Edycja zakończona
Czwartek 2024-09-19 17:00 - 19:00
Wolne miejsca: 114

Miejsce realizacji: Wydział Filozofii i Socjologii (Aula )
Adres: Lublin, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4

Inne projekty w tym miejscu
Dlaczego tak mało ludzi rozumie sztukę współczesną, choć to wcale nie jest trudne? Bo nie wiedzą gdzie szukać sztuki w sztuce. Ilustrowany slajdami przegląd dwudziestu przełomowych dzieł sztuki nowoczesnej od 1874 do 2024 roku, od Clauda Moneta do Mariny Abramovic. Co zdecydowało, że stały się przełomowe? Dlaczego musimy je znać i rozumieć? Po wykładzie odbędzie się naprawdę porządna dyskusja. Wykład popularnonaukowy poprowadzi dr hab. Dobrosław Bagiński, prof. UPH. Serdecznie zapraszamy wszystkie zainteresowane osoby, gotowe na rewizję własnych poglądów.
 
dr hab. Dobrosław Bagiński, prof. UPH  realizacje w dziedzinie fotografii i filmu, uprawia rzeźbę, malarstwo, teorię sztuki, zajmuje się pracą pedagogiczną. Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych we Wrocławiu, dyplom w 1975. Aktywność artystyczną rozpoczął w grupie „Galeria Sztuki Aktualnej” we Wrocławiu (1972-1975), którą tworzyli również: Janusz Haka, Jolanta Marcolla, Zdzisław Sosnowski. Od l. 70. artysta podejmował działania w nurcie sztuki o tendencji konceptualizującej, które miały charakter eksperymentalny. Przedmiotem badań były zagadnienia dotyczące przekazu i struktur komunikacji w sztuce oraz próby opisania zjawisk artystycznych za pomocą obiektywnych metod. Wykorzystywał w tym celu różne środki techniczne: magnetyczny zapis dźwiękowy, sprzęt radiowy, maszynopisy, a także rozmowy i komentarze odbiorców. Powstały wówczas realizacje w zapisie fotograficznym (1972:Taśma; 1973:PoleRaport) i filmowym (1973:Dwa ruchyMowaDrzwi; 1975:Telefon). Od 1973 brał udział w programie Galerii Labirynt w Lublinie: Raport sztuki 1973,  Zamknięcie wystawy 1976,  Oferta Galerii Labirynt 1976 i 1977; Sztuka elektryczna 1983; Zapisy 1983; Nurt intelektualny w sztuce polskiej po II wojnie światowej 1984; Sztuka w towarzystwie 1980; Valuable stone 1984. Związany z Galerią Białą w Lublinie (Sztuka-prawda-iluzja-fałsz 1985, Obiekt 1986, Sztuka-prawda-iluzja-fałsz – dzisiaj 2000, Wyobraźnia czyli zaawansowana technologia 2007). W l. 1990-1993 prezes ZPAP Okręgu Lubelskiego. Zajmuje się teorią komunikacji (publikuje wraz z P. Francuzem: W poszukiwaniu kodów wizualnych 2007) i psychologią percepcji. Udział  w  II Dniach Fotografii  (Lublin 2008). Jednocześnie od l. 80. realizuje prace w przestrzeniach sakralnych: malarstwo ścienne, rzeźba, projektowanie przestrzeni i małe formy architektury (ołtarz papieski, wnętrze kościoła św. Boboli w Lublinie, tamże w 2008 oprawa wizualna do Misterium pasyjnego i inne). Udział w wystawach m.in.: Sztuka i wiara BWA Lublin 2007. Nagrodzony medalem Papieskiej Rady Kultury (2006). Autor konkursu na projekt architektoniczny „Eksploratorium” (Lublin 2007).

Źródło opisu: Letnia Szkoła Kognitywistyki (KUL)

____________________________

Źródło zdjęcia: Thomas G. z Pixabay.

  • Foto