Zarejestruj

Projekty »

Sinusoidalne brzmienia – Synteza addytywna dźwięku

:: Projekt U (Szczegóły)
Adresaci
szkoła podstawowa - klasy VII-VIII (P7-8), szkoła ponadpodstawowa, studenci, rodzice, dziadek i babcia
Dla niepełnosprawnych
niepełnosprawnych ruchowo
Forma prezentacji
piknik naukowy - stoisko
Nauki i sztuki
informatyka, matematyka
Przedmioty
matematyka, muzyka, zajęcia komputerowe
Organizator
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Autorzy
dr Eliza Jackowska-Boryc (kierownik),
lic. Ignacy Zając, lic. Michał Adamczyk
Początek
Niedziela 2022-09-11 10:00
Edycja zakończona

Miejsce realizacji: Lubelski Piknik Naukowy (stoisko piknikowe)
Adres: Lublin, ul. Dworcowa 11

Inne projekty w tym miejscu

Absolutnie każdy dźwięk może być przedstawiony jako suma prostych funkcji sinusoidalnych reprezentujących fale dźwiękowe o różnych częstotliwościach, amplitudach oraz fazach. Częstotliwość odpowiada za wysokość dźwięku, amplituda za natężenie, a faza za przesunięcie w czasie. Dodając do siebie odpowiednią ilość funkcji, które charakteryzują jedynie te trzy własności możemy odtworzyć szczekanie psa, brzmienie dowolnego instrumentu, a także i ludzki głos. Im więcej funkcji do siebie dodajemy tym bardziej skomplikowana staje się fala dźwiękową którą otrzymujemy. Sposób generowania dźwięku w taki sposób nazywa się syntezą addytywną.  Teoretycznie jest możliwe dokonanie procesu odwrotnego i rozłożenie dowolnego dźwięku na sumę wspomnianych funkcji sinusoidalnych (składowych harmonicznych) za pomocą idealnego filtra do którego w praktyce możemy niestety jedynie się zbliżać. Definiując odpowiednie szeregi funkcyjne zwane szeregami Fouriera, które są niekończonymi sumami funkcji sinusoidalnych, możemy poprzez podążanie za prostymi regułami uzyskać podstawowe kształty fal używane w innym rodzaju syntezy dźwięku – syntezie substraktywnej, która zdominowała sposób w jaki tworzone są brzmienia muzyki elektronicznej.

Na stanowisku będzie można doświadczyć syntezy addytywnej na własnej skórze i samemu  spróbować tworzenia własnych dźwięków oraz wygrywania za pomocą nich melodii. Pokażemy jak dodawanie do siebie coraz większej liczby wyrazów szeregów Fouriera prowadzi do zbliżania się fali do odpowiedniego kształtu. Towarzyszące dźwiękom wybrzmiewającym z równań wizualizacje dodatkowo pozwolą lepiej zrozumieć sam proces syntezy.

  • Foto