Zarejestruj

Projekty »

Skąd się bierze moc? Badania labortoryjne silników spalinowych pojazdów użytkowych

:: Projekt UP279 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła podstawowa - klasy V-VIII, szkoła ponadpodstawowa, studenci
Dla niepełnosprawnych
niedowidzących, niepełnosprawnych ruchowo
Forma prezentacji
badanie, laboratorium, pokaz
Nauki i sztuki
automatyka, elektronika i elektrotechnika, informatyka techniczna i telekomunikacja, inżynieria lądowa i transport, inżynieria mechaniczna, inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka
Przedmioty
fizyka i astronomia, informatyka, matematyka, ochrona środowiska, technika, technologia informacyjna, zajęcia techniczne
Organizator
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Wydział Inżynierii Produkcji
Autorzy
dr inż. Paweł Krzaczek (kierownik),
dr Wojciech Gołębiowski, dr hab., prof. uczelni inż. Andrzej Kuranc
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Czwartek 2023-09-21 09:00 - 10:00
Wolne miejsca: 5
Edycja zakończona
Czwartek 2023-09-21 10:00 - 11:00
Wolne miejsca: 20
Edycja zakończona
Czwartek 2023-09-21 11:00 - 12:00
Wolne miejsca: 2
Edycja zakończona
Czwartek 2023-09-21 12:00 - 13:00
Wolne miejsca: 20
Edycja zakończona
Czwartek 2023-09-21 13:00 - 14:00
Wolne miejsca: 20

Miejsce realizacji: Centrum Innowacyjno-Wdrożeniowe Nowych Technik i Technologii w Inżynierii Rolniczej (145)
Adres: Lublin, ul. Głęboka 28

Inne projekty w tym miejscu

Silniki spalinowe mogą być badane wraz z pojazdami lub urządzeniami, w których są zainstalowane. Odbywa się to na hamowni podwoziowej lub w warunkach drogowych. Jednak bezpośredni pomiar parametrów pracy silników spalinowych, bez wpływu dodatkowych urządzeń i podzespołów można zrealizować na stanowiskach dynamometrycznych, inaczej zwanym hamowniami silnikowymi. Konieczność wymontowania silnika z pojazdu rekompensowana jest wielokierunkowymi badaniami jednostek napędowych na stanowisku. Wykonać można po odpowiednim przygotowaniu stanowiska m.in.:

  • badania homologacyjne,
  • badania emisyjne,
  • badania paliw konwencjonalnych, zmodyfikowanych i alternatywnych,
  • badania zmian konstrukcyjnych podzespołów silnika,
  • badania zmian w sposobie sterowania jednostkami napędowymi,
  • badania nowych kierunków przetwarzania energii (nowe cykle pracy silników),
  • odtwarzanie rzeczywistych warunków pracy silników na stanowisku badawczym.

 

Hamownie silnikowe są jedynymi urządzeniami mierzącymi wprost parametry pracy silnika. Podczas badania na hamowni silnikowej odbiornikiem energii jest hamulec. Energia mechaniczna, którą generuje silnik spalinowy zamieniana jest w hamulcu na ciepło (hamulce hydrauliczne i elektrowirowe) i odprowadzana poprzez ciecz chłodzącą lub na prąd elektryczny (hamulce prądnicowe), który może być oddawany do sieci.

Badania silnika na stanowisku dynamometrycznym umożliwia dowolne obciążanie silnika i precyzyjny pomiar, a następnie wyznaczenie parametrów energetycznych (moment obrotowy, moc użyteczna, godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa). Możliwe jest także wyznaczenie charakterystyk zewnętrznych, częściowych, uniwersalnych i obciążeniowych jednostki napędowej. Równocześnie monitoruje się parametry i warunki pracy silników, co pozwala na szeroką analizę danych oraz automatyzację sterowania stanowiskiem.

Celem ćwiczenia jest zapoznanie z budową stanowiska do badań silników spalinowych, na którym realizowane są pomiary paramentów energetycznych i ekologicznych jednostek napędowych. Zaprezentowane zostaną przykładowe pomiary w kontekście odtwarzania rzeczywistych charakterystyk pracy jednostek napędowych. Obiektem badań jest silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym o mocy 100 KM (74 kW) stosowany do napędu pojazdów użytkowych oraz urządzeń przemysłowych.