Zarejestruj

Projekty »

Tort Budżetowy. Jak go podzielić?

:: Projekt K (Szczegóły)
Adresaci
szkoła ponadpodstawowa
Forma prezentacji
dyskusja, inscenizacja, prezentacja multimedialna
Nauki i sztuki
nauki o polityce i administracji, nauki prawne
Przedmioty
ekonomia w praktyce, historia i społeczeństwo, wiedza o społeczeństwie
Organizator
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji
Autorzy
dr hab. Monika Münnich (kierownik),
Mateusz Rybak, Natalia Cieślicka, Anika Wietrzyńska, Julia Michałek, Kacper Janicki, Wojciech Jaskowski
Terminy
Czas trwania projektu: 2 godz. (90 min.)
Edycja zakończona
Poniedziałek 2022-09-12 10:00 - 12:00
Wolne miejsca: 9
Edycja zakończona
Poniedziałek 2022-09-12 12:00 - 14:00
Wolne miejsca: 13
Edycja zakończona
Wtorek 2022-09-13 10:00 - 12:00
Wolne miejsca: 11
Edycja zakończona
Wtorek 2022-09-13 12:00 - 14:00
Wolne miejsca: 21

Miejsce realizacji: Collegium Joannis Pauli II (C 608)
Adres: Lublin, Aleje Racławickie 14
(wejście do gmachu od strony ul. Łopacińskiego)

Inne projekty w tym miejscu

Opis projektu:

Uczestnicy projektu poprzez kreatywną pracę w grupach oraz debatę będą mogli zapoznać się z podstawowymi zasadami tworzenia oraz funkcjonowania budżetu państwa. Celem zajęć jest zwrócenie uwagi uczniów na odpowiedzialną rolę zarówno osób inicjujących procedurę budżetową, jak i władzy ustawodawczej, która ostatecznie decyduje o kształcie projektu budżetu.

 

Dzięki udziałowi w debacie, uczniowie dostrzegą że ustawa budżetowa nie jest oderwanym od rzeczywistości aktem prawnym, ale niezbędnym do właściwego funkcjonowania państwa dokumentem. Zostanie także wskazana potrzeba odpowiedzialnego rozdzielania środków budżetowych, w odpowiednim stopniu rozdysponowanych na cele publiczne oraz aby nie doprowadzić do sytuacji nadmiernego zadłużania państwa.

 

Podstawową cechą społeczeństwa obywatelskiego jest po pierwsze świadomość że stanowi ono wspólnotę, która uczestniczy w sposób odpowiedzialny w realizacji wspólnych czyli powszechnych interesów politycznych i społecznych. Po drugie dążenie do zaspokajania indywidualnych potrzeb poszczególnych grup lub osób. Postawa wskazująca na zainteresowanie sprawami państwa oraz poczucie odpowiedzialności za jego dobro jest pożądaną cechą właściwie uczestniczącego w życiu społecznym człowieka. Dyskutując nad sprawami dotyczącymi budżetu czyli naszych wspólnych pieniędzy, uczniowie uzyskają wiedzę o cechach i funkcjach budżet, zasadach jego funkcjonowania w życiu społecznym oraz o politycznych uwarunkowaniach procesu tworzenia i stosowania prawa.

 

Efektem, jaki chcieliby uzyskać autorzy projektu jest zwrócenie uwagi na rolę prawa, jako narzędzia realizacji potrzeb społecznych i politycznych, a także wypracowanie postawy odpowiedzialnego dysponowania pieniędzmi  publicznymi. Ponadto, zajęcia warsztatowe mają na celu wypracowanie wśród uczniów umiejętności współdziałania. Uczniowie będą bowiem mieli możliwość wykazania chęci odpowiedzialnej współpracy w zespole, przyjmując zróżnicowane role, z właściwą organizacją i podziałem zadań.