Projekty »
Życie w stawie. Makrobezkręgowce naszych wód i ich adaptacje do środowiska wodnego
:: Projekt U (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 3 godz. (135 min.) |
Miejsce realizacji: Wydział Biologii i Biotechnologii (55B)
Adres: Lublin, ul. Akademicka 19
Wody powierzchniowe, w tym stawy, drobne zbiorniki, czy różnego rodzaju mokradła, są stałym elementem naszego środowiska życia, czy to w mieście, czy poza nim. Cechuje je wielkie zróżnicowanie żyjących w nich organizmów, kilkukrotnie większe, niż w otaczających je siedliskach lądowych. Zarazem są to organizmy kompletnie nieznane dla większości ludzi – a warte poznania. Po pierwsze, są bardzo interesujące. Cechuje je duże zróżnicowanie pod względem budowy ciała, kolorów, mikrosiedlisk zajmowanych w zbiorniku, sposobów poruszania się, odżywania się, rozmnażania. Po drugie, wiedza o nich jest bardzo przydatna dla człowieka. Występowanie gatunków lub ich brak, zgrupowania, które tworzą, liczebność ogólna i przedstawicieli poszczególnych grup taksonomicznych – na tej podstawie możemy ocenić kondycję danego zbiornika i jego przydatność gospodarczą (np. jako źródło wody pitnej, wody dla zwierząt gospodarczych, czy jako miejsce zdatne do kąpieli). Odbija się w nich także kondycja terenów otaczających zbiornik wodny, gdyż wody z zasady leżą w najniższych punktach terenu i kumulują zanieczyszczenia.
Celem projektu jest zapoznanie jego uczestników z jednym z najistotniejszych elementów ekosystemów naszych wód: tzw. makrofauną bezkręgową. Są to bezkręgowce widziane gołym okiem, o rozmiarach od kilku milimetrów do kilku centymetrów. Odgrywają one ważną rolę w obiegu materii i przepływie energii przez ekosystem, są też ważne w biondykacji. Ich badania i obserwacje nie wymagają skomplikowanych metod poboru i analizy materiału, ani drogiego sprzętu optycznego, mogą więc być prowadzone w ramach edukacji ekologicznej i w szkołach, także w szkołach podstawowych.
Zajęcia rozpoczną się bardzo krótkim, przystępnym wstępem teoretycznym. Po nim uczestnicy będą mogli, pod opieką specjalistów: (1) sami segregować próbę pobraną w zbiorniku wodnym i wyodrębnić z niej makrobezkręgowce; (2) obserwować na żywo wybrane organizmy hodowane w akwariach; (3) zapoznać się z materiałem zakonserwowanym (nie wszystko może być obecne w próbie, materiał zakonserwowany umożliwia też łatwą obserwację morfologii organizmów); (4) zapoznać się z metodami oceny jakości wód.
Wiedza nabyta podczas zajęć nie tylko poszerzy zrozumienie przez uczestników, jak funkcjonuje otaczające ich środowisko przyrodnicze, ale umożliwi też np. zorganizowanie programu monitoringu jakości wód w okolicach miejscowości, w której znajduje się szkoła.