Zarejestruj

Projekty »

Spojrzenie szerokim okiem na chemię...czy nam pomaga czy szkodzi?

:: Projekt UP289 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła podstawowa - klasy V-VI (P5-6)
Forma prezentacji
pokaz
Nauki i sztuki
nauki chemiczne
Przedmioty
chemia
Organizator
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Wydział Nauk o Żywności i Biotechnologii
Autorzy
dr Alicja Skrzypek (kierownik),
dr Alicja Skrzypek, dr Anna Ciołek, prof. dr hab. Joanna Matysiak
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Piątek 2023-09-22 12:00 - 13:00
Wolne miejsca: 25

Miejsce realizacji: Collegium Agronomicum I (413)
Adres: Lublin, ul. Akademicka 15

Inne projekty w tym miejscu

Chemia to nauka o bardzo rozległym obszarze działań i zastosowań. Znana od najdawniejszych czasów i wykorzystywana do różnych przemian, procesów, technologii. Dziś wykorzystywana jest niemal w każdej dziedzinie życia, gdyż związki chemiczne odpowiednio ze sobą zmieszane i połączone dają nam jedzenie, lekarstwa, ubrania. Bez uwzględnienia osiągnięć współczesnej chemii żywność byłaby mniej barwna, aromatyczna i estetyczna, ale przecież nie tylko! Chemia nie tylko wspiera atrakcyjność żywności jako produktu handlowego i obniża koszty jej produkcji, lecz przede wszystkim zwiększa jej trwałość, wzbogaca wartość odżywczą i chroni przed procesami mogącymi przekształcić ją w substancję szkodliwą. należy uświadomić młodemu pokoleniu, że chemia nieustannie wspomaga przemysł spożywczy, farmaceutyczny, obszar zajmujący się ochroną środowiska i inne. Wiele dzieci rodzi się naukowcami – uwielbiają zadawać pytania i eksperymentować, ilekroć natkną się na coś nowego i to je zaciekawi. Czasem przyglądamy się różnym zjawiskom, które zachodzą na naszych oczach w domu czy w przyrodzie, i nie zastanawiamy się, jakie siły oddziałują czy jakie reakcje właśnie miały miejsce. Niekiedy dzieciom trudno jest też połączyć to, co wiedzą o nauce, ze światem rzeczywistym. A wystarczy wykonać proste eksperymenty chemiczne i fizyczne przy użyciu codziennych artykułów gospodarstwa domowego, aby pokazać im, że abstrakcyjne koncepcje, które pozornie trudno wyjaśnić, faktycznie wpływają na ich normalne, codzienne życie.