Projekty »
Przyszłościowe kierunki rozwoju oraz innowacyjne dodatki technologiczne w przemyśle mięsnym
:: Projekt UP (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.) |
Miejsce realizacji: Wydział Nauk o Żywności i Biotechnologii (219)
Adres: Lublin, ul. Skromna 8
Przemysł mięsny nieprzerwanie ewoluuje. Ze względu na zmieniające się nawyki żywieniowe konsumentów można zaobserwować także rosnący wzrost nowych trendów konsumpcyjnych. Tym samym świadomość konsumentów staje się coraz większa. Kupujący coraz częściej zwracają uwagę na skład produktów, wybierając te z jak najkrótszą etykietą, wysokim udziałem mięsa, w których ograniczane lub wyeliminowane są substancje konserwujące, barwniki czy też ulepszacze smaku. Coraz bardziej popularne stają się również produkty o oryginalnych smakach oraz z dodatkiem roślinnych alternatyw. Producenci coraz częściej stosują tzw. „czyste etykiety”, które w sposób zrozumiały prezentują prosty skład, oraz wartości odżywcze wyrobów mięsnych. W obecnych czasach równie ważny jest także patriotyzm konsumencki – wybieranie produktów polskich, lokalnych – nie tylko ze względu na wsparcie gospodarki, ale przede wszystkim ze względu na wysoką jakość rodzimych produktów. Coraz chętniej wracamy do tradycyjnej kuchni i dań, które przygotowywały nasze mamy i babcie. Comfort food to jedzenie, które przywołuje dobre wspomnienia, poprawia humor, daje poczucie ciepła i bezpieczeństwa. Obecny styl życia, zwłaszcza ludzi młodych, sprawia, że dużą popularnością cieszą się także produkty gotowe, które da się szybko przyrządzić. Kolejnym szybko rozwijającym się trendem jest życie w stylu „zero waste” i „less waste”. W obecnych czasach producenci często łączą ograniczenie strat marnowania żywności wraz z wykorzystaniem innowacyjnych dodatków funkcjonalnych, w tym produktów ubocznych przemysłu spożywczego, które ze względu na swoje właściwości antyoksydacyjne, często stanowią naturalne przeciwutleniacze przedłużające trwałość wyrobów mięsnych. Od dłuższego czasu słyszy się także o tzw. mięsie in vitro, które ma powstawać w warunkach laboratoryjnych. Najważniejsze trendy w branży mięsnej nie omijają również samych opakowań, które obok ceny są jednym z najważniejszych czynników determinujących, czy dany produkt zostanie zakupiony przez potencjalnego konsumenta. Na rynku można już znaleźć „inteligentne” opakowania, które wykorzystują najnowsze osiągnięcia technologii cyfrowej, jak również opakowania SEAL+. Dużą popularnością cieszą się także aktywne opakowania i powłoki zawierające postbiotyki. Branża mięsna stoi zatem przed szeregiem wyzwań. Mierzy się ze zmianą potrzeb konsumenckich i potrzebą modyfikacji swojego asortymentu, by zaspokajał on jak najszersze grono odbiorców a to wiąże się z rozwojem nowych, innowacyjnych trendów zasilających przemysł mięsny.