Warto przeczytać, a potem będzie znacznie łatwiej
Pomysł, jego oryginalność i forma prezentacji zasadniczo decydują o atrakcyjności projektu. Ważne jest też to, co chcemy zaprezentować. A zaprezentować można ciekawe wyniki badań naukowych, główne wątki książki lub artykułu przeglądowego, nad którymi akurat pracujemy, kontrowersyjny temat, problem ważny dla rozwoju nauki i cywilizacji, fragment interesującej pracy dyplomowej, własną twórczość literacką, muzyczną i plastyczną etc. Festiwal to przede wszystkim świetna zabawa nauką i z nauką.
- Tak. W 2024 r. organizatorzy Festiwalu podjęli decyzję o nieusuwaniu kont z edycji 2023. Zatem jeśli w 2023 r. brałe(a)ś udział w Festiwalu Twoje konto zostało zachowane.
- Jeśli Kierownik projektu (osoba zgłaszająca projekt) nie brała aktywnego udziału w LFN2023 powinna utworzyć konto o profilu <kierownik projektu> w serwisie LFN (Zarejestruj się).
- Proszę skorzystać z Odzyskaj hasło i w formularzu podać adres email użytkownika konta.
- Na podany adres zostanie wysłany link do panelu zmiany hasła.
- pracownicy naukowo-dydaktyczni,
- pracownicy administracyjni,
- pracownicy techniczni i techniczno-inżynieryjni,
- studenci studiów I i II stopnia oraz studiów jednolitych,
- studenci studiów doktoranckich,
- studenci studiów podyplomowych,
- studenckie koła naukowe,
- organizacje studenckie.
Zwykle projekty realizowane są w salach wykładowych i ćwiczeniowych instytutów. Przewidujemy również prezentacje plenerowe (na przykład na dziedzińcu Gmachu Głównego KUL, w parku lub w lesie, Ogrodzie Botanicznym) – wówczas prosimy o podanie tych informacji w uwagach karty zgłoszenia. P.T. Pracownicy i Studenci instytucji współorganizujących realizują projekty w siedzibach instytucji.
- Zadbaj o to, aby kierownikiem projektu był pracownik naukowy macierzystej uczelni (opiekun roku, zaprzyjaźniony wykładowca, opiekun koła naukowego, promotor pracy dyplomowej etc.). Jest to formalny warunek akceptacji projektu.
- Jeśli projekt przygotowuje koło naukowe – wówczas kierownikiem projektu jest opiekun koła. Proszę pamiętać o podaniu nazwy koła lub organizacji studenckiej.
- Projekty zgłoszone przez członków koła naukowego mogą być zrealizowane na macierzystej uczelni, a także – do czego gorąco zachęcamy – na Lubelskim Pikniku Naukowym.
- Jeśli jest to projekt zespołowy – pamiętaj o wymienieniu wszystkich współautorów.
Podczas rejestracji należy zaznaczyć pole wyboru koordynatora. Stosowne uprawnienia nadaje administrator serwisu.
Tak. Koordynator wydziałowy lub uczelniany jest równocześnie kierownikiem projektu i uczestnikiem Festiwalu. A zatem koordynator może zgłosić swój projekt i/lub np. dokonać rezerwacji uczestnictwa na projekt, który go interesuje. Uprawnienia koordynatora to uprawnienia dodatkowe nadawane przez organizatorów Festiwalu.
Nie! Wykonanie projektu, rozdział funkcji i obowiązków związanych z realizacją prezentacji jest wewnętrzną kwestią grupy osób przygotowujących projekt. Kierownik projektu odpowiada za realizację prezentacji i jest osobą, z którą bezpośrednio może kontaktować się koordynator lub Biuro Festiwalu.
- Zgłoszenia i rejestrację projektów na XX Lubelski Festiwal Nauki można dokonać tylko za pośrednictwem serwisu internetowego Festiwalu.
- Kierownik projektu (osoba zgłaszająca projekt) powinien utworzyć konto o profilu <kierownik projektu> w serwisie LFN (Zarejestruj się) lub zalogować się do konta już istniejącego.
- Tylko w przypadku rejestracji nowego konta należy podać kod rejestracji unikalny dla każdej uczelni uprawniający do rejestracji konta kierownika projektu.
- W czasie edycji zgłoszenia projektu należy wskazać właściwy wydział.
- Możliwa jest wielokrotna edycja i zapisywanie wyników pracy.
- Po wprowadzeniu wszystkich danych o projekcie kierownik projektu jest zobowiązany do zatwierdzenia danych i wydrukowania karty zgłoszenia (plik pdf), podpisania jej, uzyskania akceptacji przełożonego i przekazania koordynatorowi wydziałowemu.
- Dalsze etapy zatwierdzenia karty zgłoszenia (koordynator wydziałowy, koordynator uczelni, włączenie projektu do programu festiwalu) odbywają się tylko elektronicznie za pośrednictwem serwisu LFN.
- Wszystkie projekty rozpoczynamy o pełnych godzinach, przy czym, proszę pamiętać, jednostką zajęć jest godzina lekcyjna (45 min.). Jeśli projekt trwa dwie godziny – powinniśmy zrealizować go w ciągu półtorej godziny zegarowej (z ewentualną krótką przerwą). W karcie projektu zaznaczamy tylko początek każdej edycji; czas trwania edycji wskazujemy w polu rozwijanym.
- Prosimy o bezwzględne przestrzeganie punktualności. Często grupy uczniów w ciągu jednego dnia uczestniczą w kilku projektach, a na przemieszczenie się do innej sali lub budynku uczniowie mają tylko 15 min.
- Festiwal jest z założenia imprezą otwartą. Program Festiwalu został już dość dawno opublikowany w internecie, dlatego, zgodnie z konwencją uniwersytecką, powinniśmy poczekać (przynajmniej akademicki kwadrans) na uczestników, także na tych pokazach, na które nikt miejsca nie zarezerwował.
Pamiętaj, że Twój tekst oprócz zachęty do uczestnictwa w projekcie również ma mieć walor dydaktyczny, dlatego, prosimy, stosuj zasady poprawnej polszczyzny, unikaj błędów ortograficznych i interpunkcyjnych.
- W tytule projektu unikaj cudzysłowu (wiemy, że jest to tytuł), nie używaj WERSALIKÓW i nie kończ tytułu kropką. Hmm, jeśli jednak tytuł jest w formie zapytania – na końcu oczywiście wstaw znak “?”.
- W tekście opisu projektu stosujemy kropki i inne znaki interpunkcyjne, które zawsze powinny być przyklejone do wyrazu poprzedzającego (czy w artykule , który ostatnio czytałeś widziałeś taki zapis ? ). Aha, !!! = ! U nas jeden wykrzyknik znaczy tyle, co trzy i wystarczy do podkreślenia tego, że mówisz o czymś bardzo, bardzo ważnym (swoją drogą pogrubienie jest chyba lepiej widoczne niż !!!).
- Postaraj się, aby opis projektu zawierał przynajmniej 200-250 słów (standardowy abstrakt artykułu). Opis z zasady ma być lekki i zachęcać do udziału w Twoim projekcie (właściwe streszczenie artykułu napiszesz przy innej okazji).
- Zamiast ręcznie wprowadzanej numeracji lub myślników w tekście opisu używaj automatycznego wypunktowania i numerowania. Dzięki temu lista będzie się ładnie prezentować na stronie www.
- Dołącz do projektu wyróżniającą grafikę. Jeśli nie masz pomysłu co załączyć, dodaj logotyp swojej instytucji.
- Zanim dodasz nowy obiekt i salę sprawdź, czy nie ma już ich na liście rozwijanej. Większość obiektów i miejsc jest już wprowadzona do naszej bazy. {*} przy nazwach obiektów oznaczają, że są one dostępne dla wszystkich organizatorów XX LFN.
- Piknik Naukowy – aby wybrać tę lokalizację wskaż [* Lubelski Piknik Naukowy].
- Unikaj wstawiania ręcznego końca wersu [shift+enter]. Stosuj tekst przelewający się, a akapity oddzielaj tylko [enterem]. Dlaczego tak? Strony www wyświetlają się różnie na różnych urządzeniach (duży monitor, tablet, smartfon etc.), dodatkowo inaczej, jeśli np. zwiększymy czcionkę wyświetlania. Stosowanie ręcznego podziału wiersza powoduje powstanie brzydkich „zębów” i dziur w wyświetlanym tekście.
- Sierotki! Aby uniknąć pozostawienia spójników na końcu wersu stosuj spację nierozdzielającą. Ja to zrobić? Na przykład po “w” w edytorze tekstu zastosuj kombinację klawiszy [spacja+ctrl+shift] lub w edytorze CMS w bazie LFN – wstaw/niełamliwa spacja (tak, wiemy, że jest to przedziwne określenie). Wówczas “w” zostanie “przyklejone” do następnego wyrazu.
- Unikaj podwójnych spacji.
- Unikaj dodatkowych odstępów między akapitami. Tekst wyświetlany na stronie www będzie miał dodatkowe odstępy („światło”) między akapitami ustawione automatycznie (zerknij do opisów projektów, które już są opublikowane w programie LFN).
- Jeśli chcesz się pozbyć wszystkich formatów ukrytych w tekście przenoszonym z edytora tekstu wklej ten tekst jako zwykły tekst [w naszym edytorze na www edycja/wklej jako zwykły tekst].
- Jeśli masz wątpliwości czy w tekście nie masz ukrytych znaków przenieś go do edytora i wciśnij ten klawisz. Zobaczysz ukryte znaki niedrukowane (tutaj w tekście wyrównanym do lewej widać spacje, końce akapitów [enter] oraz znaki tabulacji po automatycznej numeracji listy). Im mniej udziwnień tym lepiej.
Wcześniej ograniczenie liczby uczestników związane było z wielkością sali, w której jest prowadzony projekt. Niekiedy jednak, gdy projekty miały charakter wykładów lub wystaw, umożliwiliśmy ich realizację bez rejestracji uczestników.
Dziś sytuacja pandemiczna jest zupełnie inna i w związku z tym na wszystkie projekty realizowane w uniwersytetach i w instytucjach współpracujących konieczna jest rezerwacja uczestnictwa.
Dlaczego? W sytuacji zdarzeń losowych organizatorzy będą mogli poinformować uczestników np. o zmianie sali i godziny wykładu, a nawet o odwołaniu projektu.
Tylko projekty piknikowe w ramach Lubelskiego Pikniku Naukowego mają status projektów otwartych i na nie nie wymagamy rejestracji uczestnictwa.
- Tak. Jeśli kierownik projektu uzna, że projekt może mieć kilka edycji wystarczy wskazać datę i czas rozpoczęcia tych edycji klikając w odpowiednie pola. Aby dodać nowe edycje nie należy wprowadzać kolejny raz tytułu i opisu projektu.
Ten projekt trwa dwie jednostki lekcyjne i ma trzy edycje (powtórzenia). Domyślnie miejsce powtórzeń pozostaje bez zmian.
- Prosimy, aby w projekcie mogła uczestniczyć cała klasa. W związku z tym limit uczestników projektu wynosi co najmniej 20 osób. Jeśli ze względów organizacyjnych (np. wielkość laboratorium) w projekcie nie może uczestniczyć jednorazowo 20 osób, prosimy o zwiększenie ilości edycji. Projekty, w których może uczestniczyć mniej niż 20 osób nie zostaną włączone do programu Festiwalu.
- Po dokonaniu rezerwacji (zmianie liczby zarezerwowanych miejsc lub usunięciu rezerwacji) na podany adres email kierownika projektu zostaje wysłany email informujący o ilości dokonanych rezerwacji oraz o aktualnym stanie rezerwacji na wszystkie edycje projektu. Wystarczy systematycznie sprawdzać pocztę, aby kontrolować dynamikę zapisów na koncie projektu.
- Niezależnie od listów elektronicznych każdy kierownik projektu ma możliwość sprawdzenia w systemie LFN kto zarezerwował uczestnictwo w wydarzeniu. Wystarczy zalogować się do serwisu LFN i kliknąć na kartę projektu. Informacje o dokonanych rezerwacjach będą widoczne na dole karty.
- Ważne! Opisana sytuacja dotyczy tylko projektów z „limitem uczestników”, tzn. tych, na które obowiązują elektroniczne zapisy.
- Uczestnik – po zalogowaniu się należy skorzystać z formularza prośby dostępnej w karcie opisującej projekt ze wskazaniem propozycji daty oraz liczby uczestników. Prośba zostanie wysłana do kierownika projektu (Biuro Festiwalu nie udostępnia żadnych danych kontaktowych kierowników projektów).
- Kierownik – po otrzymaniu prośby, podejmuje decyzję o wyrażeniu nań zgody. Na tej podstawie edycja zostanie wprowadzona do serwisu LFN przez administratora.
- Kod rejestracyjny jest wymagany przy zakładaniu konta, służy do identyfikacji uczelni i upoważnia kierownika do rejestracji projektów.
- Kod rejestracyjny nie jest hasłem dostępu do serwisu LFN; nie korzystają z niego uczestnicy Festiwalu (szkoły lub osoby prywatne).
- Należy zatwierdzić zgłoszenie projektu i wydrukować kartę zgłoszenia z pliku pdf.
- Podpisaną wersję zgłoszenia (przez kierownika projektu i dziekana) należy przekazać właściwemu koordynatorowi wydziałowemu.
- Jeśli projekt zostanie zaakceptowany przez koordynatora wydziałowego kierownik prezentacji otrzyma potwierdzenie emailem.
- Po zatwierdzeniu zgłoszenia projektu osoba zgłaszająca traci możliwość edycji karty zgłoszenia. Uprawnienie do przywrócenie edycji karty projektu posiada koordynator wydziału lub uczelni.
Przewidujemy, że rezerwacja uczestnictwa zostanie uruchomiona w drugiej połowie czerwca 2024 r. Szczegóły podamy w oddzielnym komunikacie.
Nie! Wystarczy zalogować się do serwisu Festiwalu, wybrać zakładkę „Konto” i SAMODZIELNIE przełączyć swoje konto uczestnika na konto kierownika. Należy jednak pamiętać o tym, żeby podać kod rejestracyjny, taki, jak przy zakładaniu kont kierowników.
Nie. Konta kierownika projektu i koordynatora są nadrzędne w stosunku do konta uczestnika Festiwalu i uprawniają również do dokonywania rezerwacji uczestnictwa w prezentacjach festiwalowych.
Lubelski Piknik Naukowy odbędzie się na Placu Teatralnym przed Centrum Spotkania Kultur w Lublinie w niedzielę, 15 września 2024 r.
Szczegóły wydarzenia przedstawimy w oddzielnym komunikacie.
Wytyczne zgłaszania projektów opisane są szczegółowo w Regulaminie Festiwalu (Wytyczne zgłaszania projektów).
- Jedna osoba może zgłosić maksymalnie 5 projektów festiwalowych i 1 projekt piknikowy.
- Określona jednostka uczelni (pracownia/zakład/katedra) może zgłosić maksymalnie 1 projekt piknikowy.
- W zależności od formy projektu należy uwzględnić odpowiednią liczbę przygotowujących i przedstawiających:
- wykład – kierownik projektu i maksymalnie 2 współorganizatorów;
- ćwiczenie/ laboratorium/ seminarium – kierownik projektu, maksymalnie 4 współorganizatorów i do 10 studentów;
- projekt piknikowy – kierownik projektu, maksymalnie 5 współorganizatorów i do 10 studentów.
- Strona internetowa, poczta elektroniczna i serwis FB są naszymi głównymi mediami komunikacyjnymi. Ponieważ w czasie obsługi kilku edycji Festiwalu wysłaliśmy już ponad 1.000.000 listów elektronicznych, niekiedy nasza korespondencja niesłusznie kwalifikowana jest przez serwisy pocztowe jako SPAM i sortowana do tego folderu. Prosimy o sprawdzenie maili właśnie w tym folderze.
- Uprzejmie informujemy, że na maile odpowiadamy na bieżąco. Linki do aktywacji konta i zmiany hasła wysyłane są natychmiast po złożeniu zamówienia. Natomiast, choć zmiany dotyczące rezerwacji widoczne są od razu w Państwa profilach, elektroniczne (emailowe) potwierdzenia rezerwacji etc. wysyłamy z jednogodzinnym opóźnieniem, tak, żeby wyeliminować przypadkowe błędy podczas rezerwacji.
Kierowniku projektu i Uczestniku Festiwalu, zadbaj o to, aby w serwisie LFN były Twoje aktualne dane.
Po zarejestrowaniu się w systemie XX Lubelskiego Festiwalu Nauki możesz:
- przez cały czas mieć wgląd w swoje dane, informacje o zgłoszonych projektach oraz rezerwacjach (rezerwacjach Twoich lub na Twoje projekty),
- nieustanie samodzielnie modyfikować swój profil użytkownika, tzn. możesz:
- poprawić lub uzupełnić dane teleadresowe,
- zaktualizować numer telefonu komórkowego TO BARDZO WAŻNE!
- zmienić hasło,
- modyfikować listę opiekunów (dodawać lub usuwać z listy), którzy rzeczywiście będą uczestniczyli wraz z młodzieżą w pokazach LFN (jest to ważna informacja ze względu na przygotowywane certyfikaty uczestnictwa dla opiekunów),
- zmieniać ilość miejsc w dokonanych rezerwacjach,
- usunąć rezerwacje na edycje, w których nie będziesz mógł uczestniczyć lub
- usunąć swój profil i swoje konto.
Jak to zrobić?
- Wystarczy zalogować się do systemu LFN.
- Menu Użytkownika (zakładka Konto) znajduje się w lewym górnym rogu.
- Twoje dane są szyfrowane w bezpiecznym protokole https.
Przewodnik opracował Andrzej Zykubek